Discutie online cu Eugen Teodorovici, ministrul fondurilor europene

UPDATE Intalnirea s-a incheiat/ Nota redactiei: Eugen Teodorovici va transmite si alte raspunsuri la intrebarile care nu au mai putut fi prinse in timpul alocat intalnirii online, vom reveni cu UPDATE pe subiect in zilele urmatoare. /Noi linii de finantare POSDRU, in pregatire – pentru domeniul medical si pentru piata muncii; o cerere de proiecte pe punctul de lansare – pentru economie sociala. Doua autoritati de management preluate, proceduri simplificate pentru beneficiarii privati, evaluarea proiectelor „restante” – numai cateva initiative recente ale Ministerului Fondurilor Europene. Totusi, Romania este pe ultimul loc din UE din punct de vedere al ratei de absorbtie pentru perioada 2007-2013. Despre strategia de a salva finantarile, pe ultima suta de metri, a discutat online cu cititorii EurActiv/Hotnews Ministrul Eugen Teodorovici marti, 22 iulie.

  • Raspunsurile pot fi citite mai jos, la rubrica de comentarii
  • Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu am validat comentariile care nu se refera la subiectul anuntat, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana

 

68 raspunsuri la Discutie online cu Eugen Teodorovici, ministrul fondurilor europene

  1. Cosmin P 21 iulie 2014 la 14:54 #

    Buna ziua,

    Am depus si eu un proiect pe POSDRU 3.1.3, Incurajarea activitatilor turistice si nu mi s-a dat nici o sansa, desi veneam cu o finantare din surse proprii mai mare decat era obligatoriu prin regulament, iar toti indicatorii practici ar fi fost mult mai buni decat oricare din proiectele alternative din zona. Pur si simplu cei care au verificat documentele la depunere au spus ca sunt ok, iar la verificare am fost exclus complet, desi la proiecte similare au putut sa refaca aproape complet documentele.

    Intrebari: Ce mecanisme de suport intentionati sa creati in sprijinul celor ca mine care ar putea sa va puna la dispozitie abuzuri? De asemenea, de ce nu permiteti corectatea unor erori simple intr-un timp rezonabil, astfel incat sa dati sanse unor proiecte bune sa fie puse in practica. De exemplu, daca pentru un aviz a fost completata cererea gresita, sa i se permita intr-un timp in care ministerul cu pricina poate sa raspunda sa se corecteze eroarea procedurala. Va pot oferi detalii daca doriti.

    • Cosmin P 22 iulie 2014 la 10:07 #

      Rectificare PNDR in loc de POSDRU.

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 22 iulie 2014 la 12:35 #

      Aceste proiect este finantat in cadrul PNDR, va rugam sa adresati intrebarea la adresa de email indicata pe site-ul Ministerului Agriculturii.

    • Cosmin P 22 iulie 2014 la 16:09 #

      Fara suparare, dar daca denumirea pozitiei dumneavoastra este „Ministrul Fondurilor Europene”, atunci mi s-ar parea normal sa puteti sa raspundeti la orice intrebare legata de fondurile europene.

      Intrebarile ridicate de mine raman in continuare fara raspuns, si arata ca nu aveti pregatite mecanisme prin care sa ni se garanteze ca avem sanse reale sa obtinem fonduri europene. Fara aceste mecanisme, majoritatea celor care ar vrea sa depuna proiecte nu au curaj, deoarece succesul se pastreaza doar daca se colaboreaza cu companii cu „relatii” care sunt foarte scumpe.

  2. alex 21 iulie 2014 la 14:57 #

    Buna ziua,

    Care sunt programele de infrastructura si transfrontaliere cu finantare UE pe zona de Nord-Est (relatia cu R Moldova) si care este rata de absorbtie curenta?

    Multumesc.

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 22 iulie 2014 la 12:36 #

      Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei publice este cal care gestioneaza acest tip de programe – transfrontaliere dar vom posta si pe site-ul http://www.fonduri-ue.ro informatii despre stadiul derularii acestor programe operationale.

  3. Scridon Radu-Lucian 21 iulie 2014 la 15:18 #

    LINII DE FINANTARE.Fiind inginer,sunt interesat daca exista procente din POSDRU care sa atraga investitii HighTech in restructurarea unor capacitati economice, cu rezultate in obtinerea unor profituri rapide, in special prin economii de energie?

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 22 iulie 2014 la 12:38 #

      POSDRU nu finanteaza acest tip de proiecte in schimb prin viitoarele Programe Operationale 2014-2020 se vor regasi si aceste activitati, Programele actualizate vor fi postate pe site-ul MFE si al Ministerelor de resort in perioada iulie-august.

  4. Alexandra Barradell 21 iulie 2014 la 15:28 #

    Exemplu de proiect: Pensiune de 3 margarete in satul Vistisoara la poalele muntilor Fagaras .Locuri de munca create 9+alte beneficii importante adue unei zone in dezvoltare.Semnat contractul in 2011 pornit constructia in 2012.In momentul de fata constructia este gata se lucreaza la finisaje mult nu mai este dar fondurile propii s-au epuizat bancile nu crediteaza pentru ca firma este start up si nu are activitate.(cu toate ca era criteriu de punctaj sa ai sub 35 de ani si sa fi start up). Timpul ramas pana la incheierea proiectului 3 luni.
    Acest proiect duce o lipsa de cash flow mai exact banii care trebuie recuperati de la fonduri dupa ce lucrarile sunt executate.Aici vorbim de 3 luni pentru o suma de 100.000 lei.

    1.Ne puteti ajuta cu un imprumut din partea statului pentru 3 luni sau chiar mai putin pentru a incheia acest proiect si a dechide pensiunea si a crea aceste 9 locuri de munca?
    2.Ne puteti da acest ajutor in cel mai scurt timp?

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 22 iulie 2014 la 12:41 #

      Acest tip de proiecte se incadreaza in PNDR. Dar, ca principiu, problema cash-flow-ului pentru o investitie deja demarata va fi analizata, urmand sa stabilim daca poate fi incadrata in fondurile europene pe noile regulamente 2014-2020

    • Alexandra Barradell 22 iulie 2014 la 12:55 #

      Adica vreti sa spuneti ca ni se va permite sa mai prelungim perioada de absorbtie macar cu 6 luni asa cum si dvs ati primit de la Uniune o extindere pana la sfarsitul lui 2015?

  5. adian vasilescu 21 iulie 2014 la 15:50 #

    cunosc cazuri de primari care nu vor sa acceseze fonduri europene pentru ca nu au cum sa le fraudeze. (si daca le-am auzit eu, e clar ca le stiu si altii)
    exista un primar chiar in judetul buzau, de unde sunteti, care refuza sa faca proiect de canalizare cu fonduri europene in comuna pe care o pastoreste, pentru ca nu are de la cine sa incaseze spaga!!!!!
    trecand peste lipsa de actiune a procurorilor etc, va adresez urmatoarea intrebare: de ce nu se ocupa ministerul prin multitudinea de functionari pe care ii plateste sa faca proiecte de infrastructura acolo unde este nevoie? daca se poate accesa ceva prin fonduri europene, de ce nu o faceti? dati vina pe faptul ca nu sunt proiecte si de aia nu se acceseaza banii. pai faceti voi proiecte, ati furat destul prin posdru, mai faceti ceva si pentru tara asta.

    • Bucur 22 iulie 2014 la 23:08 #

      Cred ca un raspuns valabil aici ar fi: Alegeti alt(i) primar(i)!

  6. tudor 21 iulie 2014 la 17:02 #

    D-le Teodorovici, din curiozitate ati studiat ghidurile pe DMI 6.1 POSDRU???? Pentru echipa de management a proiectului (Manager proiect, Consilier juridic si responsabil financiar) se aloca max. 12 % din cheltuielile de minimis, Cheltuielile de minimis au componenta FEDER care nu pot depasi 15 % pe intreg proiectul si nu poate depasi 30% pe fiecare beneficiar. La cheltuieli totale de 500.000 euro, 15% =75.000 euro. 12% din aceste cheltuieli = 9.000 euro. Acesta este bugetul pentru echipa de management 3 persoane x 12 luni. Inseamna un salariu mediu de 250 euro/luna, undeva putin peste salariul minim pe economie (183.6 euro). Asta in care proiectul are valoarea maxima eligibila pentru o regiune!!!!!In aceste conditii considerati ca proiectele vor avea o echipa motivata sau intentionati descurajarea implicarii in aceste tipuri de activitati??????

    Personal cred ca atunci cand sunt impuse conditiile financiare, nu s-a facut nici o simulare practica privitoare la impactul asupra proiectului. Asa cum se lucreaza in RO……

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 22 iulie 2014 la 12:46 #

      Domeniul 6.1. are o destinatie sociala, pentru grupurile vulnerabile. Limitarea cheltuielilor (de management, pentru echipamente etc) a fost solicitata in repetate randuri de Comisia Europeana in rapoartele de audit.

  7. adi minune 21 iulie 2014 la 17:18 #

    Ati anuntat cu mandrie patriotica revolutionara deschiderea a 4 linii de finantare POSDRu DMI 3.2, 6.4, 6.2.

    SURPRIZA!!!!!
    Nici una din ele nu este pentru muritorii de rand, toate sunt pt. STAT.
    Felicitari pentru grija fata de beneficiarii privati si pt. felul extraordinar in care ii conditionati sa participe la aceste proiecte (vezi aici restrictiile financiare, restrictiile la experienta managerului de proiect – minim 3 ani experienta !!!

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 22 iulie 2014 la 12:50 #

      Categoriile de beneficiari eligibili care pot asigura cel mai bine implementarea proiectelor sunt cele descrise in Documentul cadru de implementare aprobat odata cu POSDRU de catre Comisia Europeana la inceputul perioadei de programare. Prin natura operatiunilor finantate prin FSE si in alte state membre UE responsabilitatea proiectelor implementate la scara nationala este delegata autoritatilor publice.

  8. anton pann 21 iulie 2014 la 17:35 #

    De ce lasati Organismele intermediare la salariuiile actuale media 1200ron net personalul de execuție in condiitiile in care toata munca cade pe ei ? Randamentul scazut e dat de salarizarea proasta si volumul enorm de lucru.

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 22 iulie 2014 la 12:56 #

      Cresterea salarizarii la Autoritatile de Management a fost prima etapa, urmand ca pentru Organismele Intermediare sa discutam cresterea salarizarii pana la finalul acestui an, la acelasi nivel cu Autoritatile de Management. Ideea este sa aliniem baza de salarizare la aceea pe care o avem acum la MFE si la AM.

  9. Teodora Gheorghevici 21 iulie 2014 la 18:25 #

    Buna ziua!
    Intr-adevar, cred ca singura sansa consta in simplificarea procedurilor, dar pentru asta trebuie sa aveti oameni cu adevarat profesionisti la AM-uri si, ADR-uri si OIR-uri. Si oameni suficienti…
    Exercitiul 2007-2013 este insa spre final. Viitorul nostru este legat de exercitiul 2014-2020. In acest sens am o sugestie, apoi urmeaza intrebarea.
    Sugestia pentru exercitiul 2014-2020: deschiderea ANUALAa tuturor DMI-urilor/liniilor de finantare, exact cum procedeaza Comisia Europeana. In acest fel se va asigura un flux financiar corect, constant si usor de gestionat la nivel de tara, dinspre autoritati spre beneficiari. Este inutil sa vorbim orice fel de vorba, atat timp cat se va continua ca intr-un exercitiu de 7 ani sa se faca un singur apel, doua sau cel mult trei pe o linie de finantare. Asta inseamna un flux financiar imposibil de gestionat la nivel de tara, s-a dovedit. Ar fi nevoie de un efort constant si de profesionalism din partea AM-urilor si OIR-urilor.Va spun sincer ca societatii civile nu prea ii mai pasa ca aveti personal insuficient si ca o parte din el nu este suficient pregatit, dupa 14 ani de fonduri de preaderare si 7 ani de fonduri de aderare… .Atat timp cat nu vom respecta regula alocarii graduale si anuale a fondurilor, nu vad cum vom iesi din starea in care suntem, nici in perioada 2014-2020.
    Intrebarea este urmatoarea: este posibil ca acest lucru sa porneasca incepand cu primele apeluri din 2014? Multumesc.
    Cu stima,
    Teodora Gheorghevici

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 22 iulie 2014 la 13:02 #

      Eu cred ca mecanismul ideal si logic pentru Romania ar fi lansarea concomitenta si cu evaluare continua (care sa inceapa din momentul depunerii proiectului), pana la epuizarea bugetului alocat, a tuturor liniilor de finantare. Aceasta, in special pentru beneficiarii privati, pentru cei publici urmand sa fie aplicat si un mecanism diferit in functie si de interesul public / necesitatile si nevoile comunitatilor.

    • Teodora Gheorghevici 22 iulie 2014 la 14:42 #

      Multumesc frumos, acum ramane si sa aveti functionari cu care sa puteti lucra, si sa nu fiti presat de vreun asa-zis politician.

  10. Viorel 21 iulie 2014 la 21:30 #

    Stim ca fondurile europene negociate si alocate Romaniei prin semnarea acorduluil de parteneriat cu UE pentru perioada 2007-2013 a fost in suma totala de 30 miliarde Euro. Cum s-a ajuns ca suma totala de referinta acum sa fie redusa la aproape 20 miliarde de Euro?

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 22 iulie 2014 la 13:03 #

      Prin actualul cadru financiar, alocarea Uniunii Europene , aferenta Politicii de Coeziune este 19,2 miliarde euro, la care se adauga fondurile pentru agricultura si pescuit

  11. lili 22 iulie 2014 la 05:57 #

    Anul trecut in 29 Iulie la o intalnire on-line pe HotNews v-am pus urmatoarea intrebare:
    „Ati afirmat ca pana la sfarsit de 2013 gradul de absorbtie va creste la 50%, adica facturile platite de CE vor ajunge la 50%, desi azi suntem pe la vreo 21%.
    Ce veti face daca acest obiectiv nu va fi indeplinit, asa cum mi se pare mie acum?!”

    Azi, suntem cam in aceeasi situatie, avem doar 36% grad de absorbtie(la jumatatea lui 2014), corectii peste corectii de la UE, iar Dvs vorbiti de un grad de absorbtie de 80%(mai mult decat dublu!!) la final de 2015 si „un loc fruntas ” in UE pe exercitiul financiar 2007-2013(!!), in conditiile in care azi suntem la coada !!
    Am aceeasi intrebare: CUM?!
    De ce as crede ca acum veti realiza obiectivul?!

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 22 iulie 2014 la 13:11 #

      Pentru anul 2013 rata de absorbtie a fost aproximativ 23% (pentru intreaga perioada 2007-2013, la finalul lui 2013 procentul a fost de 34%). Daca luam in calcul un minim de 23% pentru 2014 si 2015, aceasta inseamna aproape 80%. Dat fiind ca vor fi semnate contracte de peste 2 miliarde euro pe POSDRU si POSCCE, automat acestea vor genera plati.

  12. tibi 22 iulie 2014 la 06:24 #

    Buna ziua.
    Referitor la cele 170 de proiecte strategice incepute in martie si aprilie e DOMENIILE MAJORE DE INTERVENTIE 5.1 respectiv 5.2. din POSDRU, va informez ca implementarea lor este ingreunata substantial de faptul ca toate proiectele sunt alocate spre gestionare OIRPOSDRU regiunea Nord-Est care pe langa asta mai are aproximativ 30 de proiecte tip grant in gestiune. fata de structura de personal de aprximativ 40 de salariati, numarul de proiecte este exagerat, ceea ce duce la o viteza mult sub parametrii autoimpusi de AMPOSDRU pentru rezolvarea unor probleme (de exemplu ridicarea clauzei suspensive din contracte s-a realizt in 8-10 saptamani)
    In conditiile in care celelalte OIRPOSDRU-uri SOMEAZA !!! (cu maxim 30 de proiecte pe regiune) situatia nu este normala !
    Exista beneficiari din judeteul Caras Severin care pentru a ridica contractul de finantare, sau un act aditional este obligat sa parcurga peste 600 km.
    De asemenea ce aveti de gand sa faceti cu proiectul de instructiune care ar urma sa clarifice prevederile art 11 alineatul 6 din contractul de finantare POSDRU semnat in 2014, care se bate cap in cap cu alineatele 5 si 4 ale aceluiasi articol ?
    Proiectul initial e vechi de vreo 2 luni, dupa aia mai fost modiicat acum o luna si ceva. dar nu s-a concretizat intr-o instructiune finala.
    In aceste conditii un beneficiar daca se decide sa faca 19 deplasari intr-o localitate in loc de 20 iar in alta 21 in loc de 20 (cu incadrarea in suma totala) este obligat sa incheie act aditional si sa astepte 20 de zile aprobarea !!!!

  13. valexandru 22 iulie 2014 la 08:17 #

    De ce nu vreti sa absorbiti bani europeni ?

    Aveti in mana structura institutionala, dreptul de a decide si oamenii din structura centrala si cele locale. Dvs creati cadrul, in conduceti si il controlati de 2 ani . Deci dvs trebuie sa raspundeti la aceasta intrebare .

    Intelegeti ca sunteti vinovat de irosirea banilor europeni pentru care romanii platesc peste un miliard pe luna cotizatia la UE?

    Cum numiti aceasta situatie in care va aflati?

  14. Liliana 22 iulie 2014 la 08:19 #

    Stimate domnule ministru,

    Vă rog să ne spuneți când vor putea depune societățile comerciale proiecte pe POCU?

    Mulțumesc!

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 22 iulie 2014 la 13:13 #

      Estimam lansarea call-urilor pe urmatorul cadru financiar 2014-2020 aferente Programului Operational Capital Uman undeva in luna octombrie 2014.

  15. Anca 22 iulie 2014 la 08:22 #

    Domnule ministru,
    Cum, credeti ca poate rezista un angajat in institutii publice cu 1000 de lei pe luna, implementand si proiecte strategice?Vi se pare normal sa ne tineti in saracie?
    Ne simtim sclavi exploatati, cu botnite la gura, care trebuie sa explicam copiilor nostri de ce suntem niste ratati care nu le pot cumpara strictul necesar. Locuri de munca nu creati la privat, doriti implementarea de proiecte europene cu angajati care traiesc la limita saraciei si o absorbtie foarte mare. De fapt, poate doriti doar ca unii sa aiba acces si sa nu av stie nimeni, ca altfel nu imi explic.
    Mai mult, acoperiti pe cei care ignora legea sau care nu o respecta (a se vedea instructiunea 91 prin care recunoasteti asta). Vi se pare ca sunteti un ministru social democrat?Ne tineti in saracie lucie, creati frustrari, dar vreti absorbtie de fonduri, cu oanei nemotivati.

    • Alexandra Barradell 22 iulie 2014 la 10:19 #

      Si acestia sunt functionarii cu care noi beneficiarii ne confruntam.Ce ete in sufletul lor cand noi incasam fonduri de sute de mii de euro si poate milioane iar ei pleaca acasa cu 1000 de lei pe luna.
      D-le ministru de ce nu ii renumerati pe merit si cat de multe proiecte rezolva?
      D-le ministru va spun sigur ca daca nu veti face asta multe fonduri nu se vor absorbi ca nu exista interes din partea functionarilor.Se absorb nu se absorb ei tot acele salarii mizere le au.
      Ar trebui sa aveti grija mai buna de ei si astfel si ei vor depune un efort mai mare in absorbtia fondurilor.

  16. Buga Mariana 22 iulie 2014 la 08:40 #

    Buna ziua
    Pentru a creste absorbția, de ce nu întreprindeți nimic pentru simplificarea acordării prefinanțării sau pentru acordarea unor avansuri anuale cum se face pe programele nationale?
    Prin solicitarea scrisorii de garantie bancara decat puneti „bete in roate” beneficiarilor, pentru ca nimeni nu vrea sa isi blocheze niste bani, daca ii are ii foloseste. Avem 3 proiecte in derulare si din lipsa de fonduri nu putem demara toate achizitiile, fapt care se traduce prin intarzieri si sume mai mici la decontare. Daca am avea disponibil un avans din suma alocata pe anul in curs, lucrurile ar decurge mult mai simplu.
    Va multumesc

  17. Alex 22 iulie 2014 la 08:53 #

    De ce informatia utila nu este disponibila pe un singur site? Este foarte greu de urmarit atunci cand trebuie studiate mai multe site-uri, fiecare cu modul lui de organizare, etc.
    Ar trebui sa existe un singur site pentru toate programele, directiile, etc. Sa poti vedea intr-un singur loc in ce stare a desfasurarii se afla toate programele. Sa poti vedea, ce programe ar fi potrivite pentru initiativa fiecaruia.
    Multumesc.

  18. Luigi 22 iulie 2014 la 08:55 #

    Buna Ziua,
    Din discutiile cu colegii care se ocupa si de piata poloneza, am tras concluzia ca acolo lucrurile au fost mult mai flexibile, ca proiectele nu erau incatusate de reguli de otel. Acum trei ani cand erau fondurile disponibile in Polonia, imi spuneau ca nu fac fata la numarul de proiecte. Ca lumea este relaxata… ca nu intra-n puscarie… Aici, am observat ca cei implicati traiesc cu groaza momentul si mai bine ar sari de pe bloc decat sa aiba de-a face cu un proiect cu fonduri europene. Zeci si zeci de verificari de genul ” in caietul de sarcini scrie echipament cu lungimea 4273 de mm si asta are 4275 mm. Aoleu, ce ne facem?”
    De ce nu se dreptul oamenilor sa cumpere ce vor? Cata vreme este un pret corect, cata vreme nimeni nu baga bani in buzunare, nu ar trebui sa se intample nimic. Trebuie sa te fixezi pe un caiet de sarcini facut acum patru ani, dupa niste prospecte vechi de trei ani, de un arhitect care habar n-are de industria incaltamintei.
    Sa luam o situatie: Caiet de sarcini pentru o masina de cusut cu 16 programe, buget 4900 Euro. Se prezinta doi ofertanti. Unul cu o masina de cusut model 1999 cu 16 programe pret 4500 Euro. Altul cu o masina model 2011 cu 37 de programe, dublu ac, actionare cu miprocesor si programare cusaturi la 4850 de Euro(intre timp, industria a evoluat). Evident, dupa regulile ce troneaza, se va alege prima varianta, desi, este clar ca utilizatorul daca ar avea curajul ar lua-o pe a doua, care este mult mai avantajoasa. De ce nu lasam oamenii sa ia ce vor, si daca au intelegeri oneroase, atunci sa plateasca, dar altfel ne dam singuri palme. Mai exista un aspect: cumperi un aparat care in principiu face ce scrie in caiet, e mai ieftin datorita materialelor proaste(ce nu se vad niciodata in prospecte) si dupa doi ani de garantie incepi sa le repari mereu cu preturi covarsitoare. Si stai si te intrebi: „De ce n-am luat eu oare cealalta masina? Pentru ca n-aveam voie, era cu 15% mai scumpa….” Si uite-asa trebuie sa cumperi vreo masina facuta-n estul indepartat pe vreo plantatie… De ce nu exista un sistem: Bre, ai facut magarii, dai de dracu! Daca nu, sa fii sanatos! In mod paradoxal, aceasta birocratie stupida costa mult mai mult, obliga sa nu alegi cea mai avantajoasa oferta, creaza o industrie a proiectelor… Ce vrei sa faci? Cati bani iti trebuie? Uite-i! Ia ce vrei! Vezi sa nu faci vreo magarie ca dai de dracu! Ca la banca. Decat ministere, functionari, comisii, mai bine un parchet pentru fonduri europene cu ceva experti adevarati care sa evalueze preturile de cumparare si zece procurori pe judet si ar merge treaba…

  19. adi 22 iulie 2014 la 09:21 #

    ce autostrazi vor fi scoase la licitatie in perioada urmatoare pentru a putea creste absortia de fonduri europene pe infrastructura? exista SF altundeva in afara de Sebes Turda Targu Mures?

  20. Pau Fratila 22 iulie 2014 la 09:25 #

    Buna ziua,

    1. De ce nu se investeste masiv, din fondurile europene, in crearea de structuri de consultanta si consiliere tocmai pentru a identifica directiile cele mai avantajoase pentru investirea acestor bani si pentru a face proiecte viabile, aplicabile cu valoare adaugata pentru economie?
    2. Observ ca se investesc foarte multi bani din POS DRU pentru reconversia sau recalificarea unor persoane care nu-si doresc asta. Este anormal sa dai si bani ca sa-ti vina la curs. E ca un fel de mita intre organizator si beneficiar „hai vino sa-ti dau 5 lei ca sa-mi umflu eu buzunarele cu 5000”. Nu asa se creaza locuri de munca. Acesti oameni nu se vor angaja in veci, deci banii sunt irositi. Nu credeti ca o strategie de alocare a banilor din proiecte altfel, spre directii care chiar utilizeaza resursele la maxim, ar imbunatatii lucrurile?

  21. Maria P. 22 iulie 2014 la 09:32 #

    1. ? Se doreste o „curatire” listelor de beneficiari, in sensul eliminarii de la finantare a beneficiarilor care au fraudat fondurile UE? Spun asta in contextul in care de la fondurile de preaderare se tot „ameninta” cu respectarea acestui principiu… cine a gresit (mai ales voit), sa fie penalizat si/sau eliminat. Sa fie eliminate de la finantari si proiectele care se gasesc duplicate (acelasi proiect -eventual facut de altcineva specializat- depus in regiuni diferite de beneficiari diferiti sau in parte aceiasi), fiindca e clar ca se urmareste mai degraba goana dupa finantare si nu incurajarea initiativelor inovative.

    2. ? Pe partea de dezvoltare a turismului, agroturismului, exista viziunea de a finanta initiative incrucisate cu partea de infrastructura, transport etc., in sensul de a cupla spre finantare proiecte care impreuna vor avea pe termen mediu si lung sustenabilitate? Spun asta deoarece sunt foarte multe pensiuni / locuri de vizitat, care nu au nicio infrastructura, nu sunt puse in valoare, nu au vizibilitate … si mor elegant, fara a avea clienti / vizitatori (a se vedea nr. mare de pensiuni, locuri de vizitat – culturale, naturale, care au ramas in paragina, neocupate…). Eventual poate se pot finanta initiative de management, adica un beneficiar care in parteneriat cu o pensiune sau loc de agrement, sa poata veni cu management competitiv si sa nu fie astfel lasate sa moara locatii care mai pot fi revitalizate.

    3. Pe partea de resurse umane, servicii sociale. De ce in mod real, de ani de zile nu asistam, la nivel sistemic, la o crestere reala a absorbtiei fortei de munca, o reducere a numarului cazurilor sociale neasistate?

    Probleme constatate:
    – sunt foarte multi someri care si-au facut o noua meserie… de participant la cursuri finantate prin fonduri UE… De ce? Fiindca obtin o calificare dupa terminarea cursului, participa simultan sau oarecum simultan la mai multe cursuri, de unde ridica sume cu titlul de stimulent ce se ridica la mai mult decat un salariu pentru care ar munci 8-12 ore pe zi, la patron. In acest context, realitatea nu e cea din cifrele cu cat de multi absolventi de cursuri avem, sau eventual cati angajati de forma (adica angajati pentru o luna doua ca sa se atinga indicatorul de ocupare, apoi iarasi devine somer si merge la cursuri), ci este cea din absorbtia efectiva pe termen lung a somerilor. In acest context, oare nu se dau prea multi bani la formare, cand poate ar trebui redirectionati pe formarea la locul de munca, pe strategii de pastrare a angajatului in campul muncii, pe sustinerea initiativelor economice private?
    – sunt multe investitii in zona sociala, care dupa ce au fost facute (camine, adaposturi, cantine, alte stabilimente….), nu au primit spre asistare persoane, decat pe durata proiectului (1-2 ani), apoi au ramas „in conservare”, sau se folosesc in alte scopuri, deoarece respectivii beneficiari ori nu au capacitatea de a gestiona cazuri sociale, ori nu au mai gasit finantari. E pacat, oare nu se poate face ceva, sa se monitorizeze stabilimentele create cu scop social, sa se vada daca sunt gestionate real pentru cazuri si daca sunt folosite la capacitate… fiindca de cazuri sociale nu ne putem plange…? Poate se finanteaza activitati sociale ce exista deja si au succes, dar se taraie din cauza banilor.

    4. Ce masuri se pot lua pentru a incuraja sa solicite finantare si beneficiari noi, fara experienta? De ce nu se incearca o varianta de sprijin a ONG-urilor, persoanelor fizice, sa obtina credite, sau eventual prefinantare mai mare, deoarece comparativ cu persoanele juridice, cu institutiile, este foarte dificila gestionarea cash-flow-ului? In schimb, beneficiarii ONG, persoane fizice pot fi mult mai eficienti in gestionarea tehnica, pe rezultate reale, de implementare a proiectelor.

    5. Pe FSE. In conditiile in care Agentiile de somaj au avut si au linii special dedicate pentru care primesc finantare doar ele, ar trebui eliminata posibilitatea de a participa ca beneficiari si/sau parteneri pe alte linii de finantare, avand in vedere ca, macar principial, dar in practica se intampla la fel, exista tendinta discretionara, de monopol asupra grupului tinta (someri). Adica respectivele institutii au baze de date cu somerii, pe care ii gestioneaza cum vor, inclusiv prin „fortarea” de a participa doar la cusurile / activitatile unde beneficiari sau parteneri sunt agentiile de somaj, ba chiar prin „amenintarea” de a nu merge la alte cursuri/activitati ale altora. In acest context, ce sanse de a-si face grupul tinta are un beneficiar independent de agentiile de somaj. Apoi, probabil ar trebui ca bazele de date cu someri, sa fie publice, sau macar sa poata fi puse la dispozitie cuiva care le cere pentru a le folosi pentru atragerea grupului tinta. Astfel se vor putea atinge mai bine rezultatele proiectelor.

    Multumim! Eventual putem sta la dispozitie si cu alte probleme constatate, ori cu recomandari.

  22. catalin 22 iulie 2014 la 09:42 #

    Domnule ministru,

    Dezastrul absorbtiei fondurilor pe programul Transport este rezultatul direct al politicii de sabotare și blocare a proiectelor planificate anterior de către guvernul din care faceți parte, în special prin acțiunile ministrului Șova.

    Două exemple notabile:
    – tergiversarea desemnării cîștigătorilor pentru autostrada Lugoj-Deva (lot 2, 3, 4) din august 2012 pînă în mai 2013, în condițiile în care s-a demonstrat că la alte proceduri de achiziție publică desemnarea cîștigătorilor a putut fi făcută în cîteva săptămîni
    – anularea licitației privind revizuirea studiului de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Pitești în noiembrie 2012 și nereluarea ei pînă (atenție!) în iunie 2014!

    De altfel, politica de sabotare a autostrăzii Sibiu-Pitești, care astăzi ar fi putut fi în execuție așa cum erau lucrurile planificate în 2012 și ar fi putut contribui la o absorbție mai bună, continuă pînă astăzi, cînd nu avem încă Masterplan-ul și știți foarte bine că motivul este că domnul Șova a intrat cu picioarele în el, intrînd în direct conflict cu Comisia Europeană.

    1) Cum comentați responsabilitatea guvernului dvs. și a dvs. personal în această pierdere imensă prefigurată pe POS Transport? Vă solicit insistent să nu repetați placa proastei gestionări din anii 2007-2012 („dăm vina pe cei dinainte”), care deși conține o parte de adevăr este mult supralicitată. Insist pe cuvîntul RESPONSABILITATE. N-am auzit niciodată pe nimeni din guvernul dvs., dvs., dl. Ponta, dl. Șova să-și asume vreodată vreo greșeală. Vă simțiți vinovat față de România?

    2) Cînd vom avea Masterplanul General de Transport – toate termenele publicate de dvs. au fost depășite. Fără Masterplan nu se poate face nimic pe Transport pe 2014-2020!

    3) Ministerul dvs. a comentat (profesionist!) asupra caracterului nerealist al memorandumurilor propuse de dl. Șova prin îmbunătățirea absorbției. Cum se face că ați retras acele comentarii după ce au apărut în presă, evident ca urmare a unor presiuni politice? Nu credeți că un gest mai corect ar fi fost să vă dați demisia?

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 22 iulie 2014 la 13:24 #

      Pentru a reduce riscul de pierdere a fondurilor pe Programul de Transport va trebui sa luam in considerare proiectele „retrospective”, adica acele proiecte deja finantate din alte surse (buget de stat, BEI, BERD etc) care sa fie tratate ca proiecte europene si finantarea deja realizata si cea viitoare sa fie solicitata Comisiei Europene la rambursare. Se aplica deja in alte State Membre si deja Romania a solicitat Comisiei si are deja un dialog pe acest subiect. Astfel, aplicand acest mecanism, Romania poate primi sume deja cheltuite – astfel, creste rata de absorbtie iar sumele primite din sursele mentionate, rambursate de Comisia Europeana, vor putea fi utilizate pentru alte proiecte.

  23. Christi 22 iulie 2014 la 09:43 #

    Va solicitam ca in cadrul POR 2014 – 2020, sa fie incluse ca eligibile si „centrele de afaceri”, pentru a nu restrange aria proiectelor de finantare doar la „incubatoare de afaceri si accelaratoare de afaceri” asa cum este in prezent in documentele consultative. Centrele de afaceri dezvoltate de mediul privat pot include parcuri industriale sau dedicate serviciilor si permit gazduirea oricarei firme – in special IMM – care creaza locuri de munca.
    Incubatoarele de afaceri pot gazdui doar start-upuri si exista riscul de a nu putea ocupa incubatorul cu locatari.
    Va multumim pentru intelegere.

    • Bucur 23 iulie 2014 la 15:34 #

      Se pare ca Dl. Ministru a plecat in concediu… 🙁

  24. Bogdan Z 22 iulie 2014 la 09:52 #

    Buna ziua

    Ati mentionat in numeroase interventii publice in cursul ultimului an, posibilitatea implicarii bancilor comerciale in mecanismul de implementare al fondurilor europene.
    Ati dezvoltat pana in prezent propuneri concrete in acest sens? Puteti sa le detaliati?

    Multumesc

  25. Jeremie 22 iulie 2014 la 10:00 #

    Reprezint un grup de IMM-uri cu activitate in domeniul productiei si serviciilor si as dori sa stiu ce posibilitati concrete de finantare/garantare vom avea incepand cu acest an? Vor mai exista programe tip Jeremie sau vor exista alte tipuri de scheme de finantare/garantare?

  26. corina silvia 22 iulie 2014 la 10:03 #

    ce inseamna „probleme” ? daca firmei in care lucrez i-a venit pe cap un control, in urma caruia i s-a dat o penalizare de aprox 7.000 lei – este considerata problema? mentionez ca, vorbind cu echipa care ne verifica, oamenii ne-au spus ca TREBUIE sa ne dea o corectie.

  27. anne-marie blajan 22 iulie 2014 la 10:22 #

    Buna ziua, domnule ministru, cum vedeti dumneavoastra, CONCRET, posibil ca Romania sa ajunga rata de aborbtie preconizata de dvs. , de 80% pana la finalul anului 2015, in conditiile in care acum ne situam la 36,26%, iar absorbtia avanseaza extrem de lent, in unele luni aproape deloc. Avantul luat in 2013 nu se datoreaza decat faptului ca au fost deblocate platile pe programele operationale POS DRU, POS CCE, etc, si ca erau deja facturi trimise la decontare.

    Si ca sa vin cu argumentele:
    ianuarie 2014 : rata absorbtie 26,49%
    februarie: 32,77%, pentru 1,2 miliarde de euro cheltuite nu doar in luna care trecuse, ci cu mult in urma, bani rambursati gratie gratie deblocarii platilor / acesta ar fi ritmul necesar ajungerii la o rata de absorbtie asa cum ati preconizat, insa este doar o exceptie, un accident fericit
    martie: 33,85%
    aprilie: 33,87%
    iulie: 36,26%

    Vedem, din ultimele luni, care este trendul real.
    Pentru ca Romania sa ajunga la 80% rata de absorbtie in 2915, trebuie sa cheltuim lunar in medie 500 de milioane de euro.

    In aceste conditii, va reevaluati estimarile privind procentul de absorbtie si la ce nivel?

    Daca aveti exemplul absorbtiei din ianuarie/.februarie (argument adesea folosit in discursul public pentru a demonstra eficienta mandatului dvs.), cum explicati ca nu este posibil sa se mearga pe acel trend?

    De ce in lunile urm[toare nu mai avem acest gen de salturi, nici macar la distanta de trei luni, nu de la luna la luna?

    Va multumesc anticipat pentru raspunsuri,

    Anne-Marie Blajan
    Senior editor Curs de Guvernare

  28. Dinu Cristian 22 iulie 2014 la 10:42 #

    Soluțiile ar fi simple însa nu se doresc sa se implementeze.. Nu înțeleg de ce statul nu preia frâiele sa dezvolte tara asta.. Dacă eu , noi,, nu știm sau fraudam fondurile Eu,,,, de ce nu se organizează ceva ;a nivel național (faci o diagnoza la ce ai nevoie.. nu fonduri pentru bla,,bla,,bla.. resursele lui peste, turismul lui somon si universitățile lui k….t..)????, dezvolți o industrie după care o vinzi sau o privatizez.. Economia de piața e un mit,,, suntem pierduți în neant!!!!, tarile dez i=si freacă mâinile, iar noi punem întrebări de ce ionescu,,popescu și x/lescu cu 600lei sau 150 euro pe luna nu face fata sau fraudează fondurile pentru a.si plați facturile sau salamul cu resturi de carne de la marii retai-leri.. Tara Second Hand..
    Pana nu apreciem potențialul uman la maxim, vai de noi!!! orice măsura va flutura doar pe la urechile noastre,, se transforma într-o poveste sau eventual un roman pana la cellalt….

  29. Emilia 22 iulie 2014 la 10:51 #

    Buna ziua,

    Pe site-ul AM POSDRU sunt postate in data de 18 iulie 2014 5 ghiduri in consultare publica, printre care si cel pentru DMI 1.1. In stirea postata pe 20 iulie 2014 pe site-ul Ministerului Fondurilor Europene se vorbeste de lansarea a patru apeluri de proiecte. Va rog sa imi spuneti daca in perioada urmatoare exista posibilitatea deschiderii unui call si pe DMI 1.1. Proiectele vor fi tip grant sau strategic? Daca da se va deschide apelul, care este intervalul estimativ? Multumesc

  30. Atilla 22 iulie 2014 la 11:05 #

    Ce masuri veti lua pentru inlaturarea discriminarii salariale intre functionarii care se ocupa de finantarile europene? Concret Oi-uri care au salariul pe jumatate fata de AM desi fac aceeasi munca si sunt incadrati pe aceleasi pozitii in organigrama (ex: POS Mediu). Diferente salariale uriase intre OI-urile diverselor POS-uri (ex: fata de ADR-urile regionale).

    Cum explicati aproape desfintarea in urma cu un an a birourilor de programare de la OI -urile POS Mediu exact in momentul cand trebuiau sa inceapa pregatirea noilor proiecte pentru urmatoarea perioada de programare? Astfel oameni foarte bine pregatiti, cu experienta de cel putin 7 ani in proiecte regionale au fost dati afara, ramanand maximum doua persoane (cu salariul la jumatate fata de AM) la nivel regional in OI-uri, persoane, care sunt sufocate de pregatirea noii perioade de programare.

  31. Andrei 22 iulie 2014 la 12:09 #

    Buna ziua,
    Intrebarea 1: Concret, cand se vor putea depune proiecte pentru ciclul de finantare 2014-2012? Ati spus ca din toamna, dar dupa cum se vad lucrurile acum, pare greu de crezut.
    Intrebarea 2: Pe care axe si in ce programe operationale pot aplica start-up-urile? De ce sunt atat de putine solutii pentru ele? Cum vreti sa incurajati aparitia si dezvoltarea IMM-urilor, daca la creditare sunt excluse(inclusiv la Eximbank si Jeremie este aproape imposibila creditarea), iar la fonduri europene sunt limitate solutiile pentru ele? De ce nu exista in permanenta o solutie de finantare(inclusiv prin creditare) rezonabila pentru start-up-uri?

    Multumesc

    • Andrei 22 iulie 2014 la 12:58 #

      Scuze, fireste era vorba de 2014-2020

  32. Mirela Nitu 22 iulie 2014 la 12:16 #

    Apreciem foarte mult initiativa de a solicita prin mecanismul cererilor de plata cheltuieli in cadrul proiectelor finantate prin POSDRU din FSE, conform prevederilor Instructiunii AMPOSDRU nr.82/29.11.2012. Intrebarea noastra este daca partenerii transnationali pot aplica la mecanismul cererilor de plata, in conditiile in care Trezoreria nu le poate deschide conturile necesare si toate tranzactiile aferente cererilor de plata se realizeaza numai prin Trezorerie .

    Multumim frumos.

  33. Stefan 22 iulie 2014 la 12:27 #

    Acordarea fondurilor se poate face si pt PFI sau pt un CMI proaspat infiintat? Cabinet stomatologic mai exact.
    Pt CMI cu vechime ? Exista fonduri pt utilarea cabinetului? Sau forma de organizare acceptata este doar SRL… Multumesc!

  34. Beneficiar POSDRU 22 iulie 2014 la 12:36 #

    buna ziua,

    intrebare simpla POSDRU:

    – posdru – cerere de rambursare transmisa la oir NE pe 30 mai.
    – conform contractului de finantare termenul maxim pentru plata cererii de rambursare este 30 de zile.
    – suntem pe 22 iulie si nu am primit nici macar o cerere de clarificari

    Cum putem ajuta OIR-urile sa respecte prevederile contractuale, sa nu dea peste cash flow -ul beneficiarului si sa facem cu totii parte din efortul de crestere a gradului de absorbtie.

    Multumesc.

  35. adisor 22 iulie 2014 la 12:38 #

    care este strategia propusa de porni noi proiecte de autostrazi in viitorul apropiat (exercitiu bugetar 2007-2013)?
    unde si cand?
    va multumesc!

  36. Gabriel 22 iulie 2014 la 12:52 #

    Bună ziua,

    Mi-aş dori foarte mult să luaţi întrebarea aşa cum este pusă: fără răutate, fără partizanat politic şi mai ales să nu consideraţi ca fiind una retorică: când consideraţi că veţi atrage vreun euro prin proiecte pornite de dvs, contracte semnate de dvs şi implicit sumele aferente decontate.
    Urmărind această zonă cu destul interes, aştept un orizont de timp în care să se realizeze atragerea acestor bani gratis.

  37. Cititor pe site-ul ANI 22 iulie 2014 la 12:54 #

    Exista un ghid de incompatibilitati pentru conflictul de interese, din perspectiva fondurilor europene? Exista un caz recent al unui director de scoala care a primit instiintare ca ar fi incompatibil numindu-se manager de proiect intr-un proiect european.

    A doua intrebare: Situatiile acestea nu au efect descurajarea celor din institutiile publice?

    Multumesc

  38. Sebastian 22 iulie 2014 la 14:44 #

    Buna ziua,

    avand in vedere faptul ca in perioada imediat urmatoare se vor lansa 4 apeluri de proiecte pe POS DRU aferent exercitiului financiar 2007-2013, exista posibilitatea lansarii de noi apeluri de proiecte pe POS CCE (Axa 1) cu sumele ramase neutilizate sau cele rezultate din rezilieri de contracte?

    Multumesc !

  39. Gabriela S 22 iulie 2014 la 16:58 #

    Buna ziua,
    Doresc sa va propun o varianta de atragere de fonduri cu precadere pentru procurarea de exchipamente sau utilaje.
    Atata timp cat la dosar pentru aprobare ce vizeaza astfel de investitii se depune studiul de fezabilitate insotit de planul de afaceri si de cele 3 oferte obligatorii pentru procurare de echipamente sau utilaje cu factura proforma pentru oferta aleasa, de ce nu se accepta in urma aprobarii proiectului si confirmarea contributiei proprii intr-un cont bancar blocat pana la aprobare, sa se vireze banii (conform procentului in baza masurii la care ne raportam) in contul beneficiarului proiectului cu destinatia „plata factura proforma „, iar banca sa onoreze plata conform proiect aprobat ?. De ce dupa aprobarea fiecarui proiect beneficiarul trebuie sa se adreseze unei banci pentru cofinantare ca sa-si procure singur echipamentele sau utilajele conform aprobare,iar ulterior sa se vireze banii conform proiect ? De ce nu se solicita deschiderea de conturi la banci avand ca destinatie : „conturi pentru Proiecte Aprobate cu Fonduri Europene”, conturi din care sa nu se ordone alte plati decat in baza proiectelor aprobate? Astfel propunerea inaintata este eligibila si fara riscurile plasamentelor. Practic se respecta in tocmai aprobarea ordonand platile in siguranta maxima avand confirmarile bancilor ca s-a respectat destinatia creditului conform proiect aprobat. Sunt intru totul de acord ca la depunerea dosarelor de finantare sa se verifice foarte bine actionariatul firmelor(obligatoriu cu un minim de 5 ani vechime in campul muncii) confirmand experienta necesara si comportamentul de plata al acestora ca istoric in colaborare cu toate institutiile statului si institutiile finantatoare, iar la cea mai mica abatere nejustificata aceasta structura propusa sa nu fie eligibila. Practic se vor incuraja investitorii care sunt corecti , investitori care isi vor pune cu siguranta in practica planurile si astfel sa fie apreciati .

  40. Gheorghiu Radu 22 iulie 2014 la 18:03 #

    In luna Februarie 2014 am semnat un contract de finantare pe masura 121 cu APDRP.
    Valoarea contractului este de aproximativ 1,20 milioane de euro. Valoarea eligibila a proiectului este de 1,00 mil de euro. Ajutorul nerambursabil este de 60%, respectiv 600 000,00 euro. Efortul financiar al beneficiarului este de aproximativ 600 000 euro.
    Daca Romania doreste cresterea ratei de absorbtie a fondurilor europene, se mai poate negocia cu U.E. cresterea pragului de finantare din fonduri nerambursabile, cum este in cazul de fata de la 60% la un procent mai ridicat de 80 – 90% ? Mentionez ca efortul financiar al Intretrinderii Individuale nou constituite pentru realizarea proiectului este foarte mare si va fi greu de rambursat creditul de 600 000 euro, luati cu imprumut de la banca. Credeti ca se poate gasi o posibilitate de a obtine credite cu dobanda partial subventionata.

    Multumesc.

  41. lili 23 iulie 2014 la 07:01 #

    Nu mai e nevoie sa posteze nici un alt raspuns, am vazut ieri din expunerea copy-paste a premierului Ponta ca e bine, e foarte bine !!!
    Nu mai putem de bine !!

  42. valexandru 23 iulie 2014 la 07:33 #

    d-le ministru!
    M-am lamurit! Presupun ca nu ati raspuns la majoritatea intrebarilor pentru ca v-au derutat.
    Un instructor pe programe europene ar fi putut raspunde, totusi, cam la toate intrebarile.

  43. popescu 27 iulie 2014 la 09:09 #

    Liniile de metrou Parc Bazilescu Straulesti nu au finantare iar lucrarile treneaza.De ce nu se implementeaza constructia acestor statii pe POST .? La fel si 1 Mai Aeroportul Otopeni care era in planurile Metrorex
    Banii zac la Bruxelles si nu avem dorinta de a i implementa in proiecte de viitor in folosul cetatenilor

  44. Stefan 27 iulie 2014 la 20:09 #

    Pt a primi fonduri POS DRU, pana in 2014 cabinetele medicale trebuiau sa aiba forma de organizare tip IMM, mai exact SRL pt mediul urban.
    Intrebare: Pt transa de fonduri 2015-2020 forma de organizare tip CMI cu vechime sau CMI nou infiintat va fi eligibil pt mediul urban? Punctajul unui CMI vechi va fi mai mare sau mai mic in comparatie cu unul nou infiintat?

  45. Mihai 19 octombrie 2015 la 17:34 #

    buna ziua la noi in localitate s-au facut niste cursuri de agent de securitate prin fonduri europene ni sa spus de la inceput ca vom primi suma de 5800 lei am asteptat aproape 5 luni de zile pana la bagarea banilor ne au pus sa ne facem carduri bancare fiecare astazi ne au spus ca ne vor da ei o parte din bani cea ce nu imi miroase a bine cursurile au fost facute in comuna Gavanesti Judetul Olt.Sunt curios cu ce drept sa ne predea ei personal banii de unde stiu ca nu isi vor lua si ei partea?

Trackbacks/Pingbacks

  1. ​INTALNIRE ONLINE Cum mai poate fi salvata rata de absorbtie a finantarilor UE? Eugen Teodorovici, ministrul fondurilor europene, discuta online marti, 22 iulie, ora 13.00 | Presa Online - 21 iulie 2014

    […] Va invitam sa adresati intrebari aici  Citeste articolul integral Hot News […]

  2. ​INTALNIRE ONLINE Cum mai poate fi salvata rata de absorbtie a finantarilor UE? Eugen Teodorovici, ministrul fondurilor europene, discuta online marti, 22 iulie, ora 13.00 | Ziare net - Stiri din presa - 21 iulie 2014

    […] Va invitam sa adresati intrebari aici Citeste tot articolul: economie.hotnews.ro […]

  3. contributors.ro : FARA JUSTITIE SI ASMINISTRATIE COMPETENTA , FONDURILE EUROPENE NU AU NICI UN EFECT | Jurnalul Bucurestiului - 1 august 2014

    […] la reforma pe care şi-a propus să o realizeze dl. Teodorovici, abordarea pe care o va avea este legată de lansarea concomitentă cu evaluare continuă (care să înceapă […]

Lasă un răspuns