Blocaj la AFIR/ Termene depăşite, criterii de eligibilitate absurde

Agricultura părea că începe cu dreptul programarea financiară 2014-2020. Aproape 7.700 de proiecte de dezvoltare rurală depuse în 2015 şi plăţi începute în 2016. La o analiză mai atentă a datelor publicate de Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR), se vede că lucrurile nu stau nici pe departe atât de bine. Dimpotrivă!

Evaluarea proiectelor depuse anul trecut nu a fost finalizată nici până în prezent, chiar dacă ultima sesiune de primire a proiectelor s-a încheiat în decembrie 2015, iar perioada legală pentru analiza proiectelor este de cel mult 30 de zile.

Confirmarea termenului vine chiar de la AFIR, într-un răspuns la o solicitare Europunkt.

“Conform Regulamentului de organizare şi funcţionare al procesului de selecţie şi al procesului de verificare a contestaţiilor pentru proiectele aferente măsurilor din PNDR, termenul de evaluare lunară a proiectelor ce au un punctaj estimat (autoevaluare/prescoring) mai mare sau egal decat pragul de calitate lunar este de cel mult 20 zile lucratoare de la sfârşitul lunii respective. Termenul se poate prelungi cu aproximativ 10 zile lucratoare, dacă sunt în evaluare proiecte pe două sau mai multe sub-măsuri. În termen de aproximativ 5 zile lucratoare de la finalizarea evaluării, AFIR întocmeşte Raportul de Selecţie lunar, pe care îl transmite AM PNDR din cadrul Ministerului Agriculturii. Directorul general al Autorităţii de Management aprobă raportul în termen de aproximativ 5 zile lucrătoare de la primire”, precizează AFIR.

Mai mult, din totalul de 7690 de proiecte depuse, au fost evaluate doar 6.752 de proiecte, în timp ce rapoarte de selecţie au fost emise pentru mai puţin de 2.000 de proiecte. Practic, aproape 5.000 de beneficiari aşteaptă încă un răspuns dacă proiectul depus anul trecut a fost sau nu aprobat la finanţare, în contextul în care evaluarea ar fi trebuit să dureze cel mult 30 de zile!

O altă problemă, despre care autorităţile nu spun încă nimic: numărul foarte mic de proiecte eligibile. Un exemplu în acest sens este cazul incredibil înregistrat pentru submăsura 6.2 « Sprijin pentru înfiinţarea de activităţi neagricole în zone rurale», unde din 1000 de proiecte depuse, au fost selectate doar 31 de proiecte.

Ce s-a întâmplat: una dintre condiţiile de eligibilitate prevedea să nu fie autorizat codul CAEN, pentru care se solicită finanţare, anterior depunerii cererii, în contextul în care Registrul Comerţului atribuie un cod CAEN încă de la înfiinţarea firmei.

În ceea ce priveşte criteriile de elgibilitate, actualul ministru al agriculturii, Achim Irimescu, a decis modificarea tuturor Ghidurilor, cu riscul de a întârzia deschiderea unor noi sesiuni pentru primirea de proiecte. Despre eficientizarea muncii în AFIR nu am auzit încă nicio măsură, căci se pare că sporul de 75 % acordat pentru gestionarea fondurilor europene nu este suficient pentru motivarea personalului. Poate se încearcă, totuşi, asumarea responsabilităţii, ceea ce lipseşte cu desăvârşire în administraţia publică din România. Până la capăt, şi sistemul ăsta este format tot din oameni….

, ,

Inca nu exista comentarii.

Lasă un răspuns