INTALNIRE ONLINE Eugen Teodorovici, Ministrul Fondurilor Europene: Am primit si selectat cateva sute de CV-uri de experti care vor evalua proiecte

Rata actuala de absorbtie – aproape 21%, din totalul fondurilor alocate de UE in perioada 2007-2013. Tinta ministrului Eugen Teodorovici: 50%, pana la finalul anului 2013. Ministrul Fondurilor Europene a discutat online despre cum mai poate Romania atrage mai mult decat dublu, in cateva luni, fata de ultimii 6 ani si despre situatia actuala a proiectelor si platilor. Intalnirea online s-a incheiat.

  • Nota redactiei: Interviul s-a incheiat la ora 14.30. Intrebarile transmise dupa aceasta ora nu mai pot primi un raspuns

 Nota redactiei (2) Fondurile europene penru Dezvoltare Rurala (PNDR) nu sunt administrate de Ministerul Fondurilor Europene, prin urmare intrebarile cu aceasta tema nu pot fi abordate in cadrul interviului.

Evolutii recente in atragerea fondurilor UE:

24.07.2013: Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (AM-POSDRU) a primit undă verde din partea Consiliului Concurenţei pentru utilizarea sumei de 200 milioane euro pentru finanţarea proiectelor de economie socială, în acest an, potrivit Agerpres.

17.06.2013: Autoritatea de Management a Programului Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POS DRU) a publicat Ghidul Solicitantului Condiţii Specifice aferent Domeniului Major de Intervenţie 6.2 ”Îmbunătăţirea accesului şi a participării grupurilor vulnerabile pe piaţa muncii”. Alocarea financiară aferentă acestui apel este de aproximativ 40 milioane de euro. Cererile de finanţare vor putea fi depuse în perioada 1 – 16 august 2013.

16.07.2013: Corectiile financiare aplicate procentual (intre 5% si 25%) pe programele cu fonduri europene, propuse de Bruxelles dupa controalele efectuate in 2012, vor fi suportate partial din bugetul de stat, partial de catre beneficiarii care au fost reverificati si la care au fost descoperite nereguli. Din declaratiile premierului de joi, 11 iulie, se deduce ca numai aproximativ 166 de milioane de euro vor fi suportati de la bugetul de stat, restul de 530-580 milioane euro fiind suportate de catre beneficiarii „cu probleme”. Aceasta presupune ca proiectele sa fie reverificate individual si sa la fie aplicate corectii proportional cu neregulile constatate. Vezi detalii aici

27.06.2013: Ministerul Fondurilor Europene a anuntat o modificare legislativa prin Ordonanta de Urgenta care va permite si beneficiarilor privati sa depuna la autoritatile de resort (Organisme Intermediare si Autoritati de Management) solicitarea de a primi bani pentru facturile pe care le transmit furnizorii aferente serviciilor, bunurilor sau lucrarilor receptionate si acceptate la plata, in cadrul proiectelor. In prezent, acest mecanism se aplica din luna aprilie pentru beneficiarii – institutii publice si autoritati locale. Vezi detalii aici

 

 

, , , ,

91 raspunsuri la INTALNIRE ONLINE Eugen Teodorovici, Ministrul Fondurilor Europene: Am primit si selectat cateva sute de CV-uri de experti care vor evalua proiecte

  1. florin 26 iulie 2013 la 12:31 #

    pe fondurile SAPARD, APDRP face reverificarea eligibilitatii aplicantilor. Asadar, verifica in 2013 daca un beneficiar ar ma fi eligibil si daca nu si-a mentinut eligibilitatea ii cere toti banii inapoi. APDRP verifica daca beneficiarul a facut profitul estimat in cererea de finantare si daca nu l-a facut cere banii inapoi desi nimeni nu poate garanta un nivel al profitului. Cititnd toate criteriile de eligibilitate si de selectie (ex. aplicantul trebuie sa faca dovada cofinantarii sau (selectie) – aplicatul cu varsta sub 40 de ani primeste 10 puncte) dar si ghidul solicitantului se observa deosebit de clar ca eligibilitatea solicitantului se face la momentul aplicarii si doar atunci, dupa aceea, beneficiarul fiind obigat doar la indeplinirea contractului.
    APDRP ia banii inapoi desi nu a avertizat beneficiarii ca daca nu fac profit le ia banii inapoi.

  2. HP 26 iulie 2013 la 12:44 #

    Sistemul e gandit gresit.

    Oamenii nu au bani pentru coplati iar bancile nu dau credite pentru cofinantare decat unora care au bani sau garantii deja.

    Mai mult, banii pentru proiecte vin ulterior, cu intarziere.

    De ce nu se pot lua fondurile europene de catre oricine, pe loc, doar pe baza credibilitatii proiectelor ?

    Am putea avea sute de mii de startupuri, este cunoscuta inventivitatea tinerilor romani. Ajutoarele de 5000 euro sunt infime. Aceeasi problema cu finantarea.

    Nu in ultimul rand, fondurile sunt capusate de firmele de consultanta fara de care nici nu esti bagat in seama.

    De ce nu exista niste sabloane simple si verificari in cateva zile dupa care sa primesti imediat banii in cont?

    Ne plangem ca avem probleme de absorbtie. Dati pur si simplu banii la oameni si faceti un sistem de verificare si urmarire eficient post contractare. Nu ca acum, 1 an pana esti eligibil si fara sanse de cofinantare.

    Pentru ce avem miliardele alea daca nu ajung la oameni ? Bine ca le acceseaza politrucii din administratie, la cheltuieli umflate.

    E inadmisibil. Spania cand a intrat in UE a absorbit toti banii. Era o formalitate sa te duci sa te finantezi. Oricine putea sa isi faca o afacere in cateva zile cu 0 capital initial. Dupa ce au terminat au mai cerut in plus.

    La noi de ce nu se poate decat pe pile, umblatura, birocratie si imprumuturi de pe la prieteni si rude pentru cofinantare?

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 29 iulie 2013 la 12:26 #

      Saptamana trecuta am semnat un Ordin prin care am eliminat scrisorile de confort bancar, intentionam ca in urmatorul cadrul financiar sa nu mai solicitam scrisori de garantie – spre exemplu pentru un echipament achizitionat nu se mai solicita scrisoare de garantie iar acest echipament va aprtine statului pana la finalizarea contractului dupa care va deveni proporiatetea beneficiarului (la finalizarea proiectului), tocmai pentru a nu mai exista un cost in plus la proiect.

  3. precaut 26 iulie 2013 la 13:28 #

    CATE (numar) si ce VALOARE (bani) reprezinta proiectele INCEPUTE dupa 01.Ian.2012 in termeni de absorbtie?
    un proiect cu finantare doar partiala europeana poate influenta negativ deficitul bugetar?

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 29 iulie 2013 la 12:28 #

      Dupa 1 ianuarie 2012 au fost semnate aproximativ 2000 de contracte cu o valoare totala eligibila de aproape 28 miliarde lei. Cofinantarea nationala rsi corectiile financiare reprezinta cheltuieli si implicit influenteaza deficitul bugetar.

  4. lili 26 iulie 2013 la 14:34 #

    1. Mai toate observatiile CE referitoare la gradul dezastruos de absorbtie a fondurilor de la UE aratau drept cauza „slaba capacitatea administrativa” a Romaniei, adica incompetenta celor care lucreaza in institutiile Romaniei.
    Ce-ati FACUT in acest sens, pentru a imbunatati aceasta situatie ?!
    Azi, UE ar mai afirma asta in urma unor audituri, asa cum s-a intamplat de fiecare data pana acum?!
    2. Ati afirmat ca pana la sfarsit de 2013 gradul de absorbtie va creste la 50%, adica facturile platite de CE vor ajunge la 50%, desi azi suntem pe la vreo 21%.
    Ce veti face daca acest obiectiv nu va fi indeplinit, asa cum mi se pare mie acum?!
    3. In anii trecuti toate rapoartele BM la Bucuresti vorbeau despre faptul ca Ministrii Romaniei nu fac management, in loc sa realizeze strategii, planuri de dezvoltare pentru domniile de care sunt responsabili(acestea sunt responsabilitatile unui Ministru), ei practic se ocupa de problemele zilnice, curente, adica munca pompieristica.
    Despre SGG spunea ca „este o nebuloasa”, adica in loc de experti pe domenii care sa puna pe masa Primului Ministru tot felul de programe pe diferite domenii(educatie, sanatate, politici demografice….) la SGG gasim politruci numiti politic care nu fac nimic.
    Ce parere aveti despre aceste Rapoarte ale BM, ce schimbari a facut Guvernul USL in acest sens ?!

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 29 iulie 2013 la 12:43 #

      1.Acest aspect este un subiect discutat in anii trecuti dar si in prezent, si este unul dintre obiectivele tematice pentru noul cadru financiar 2014-2020. Lipsa capacitatii administrative are mai multe aspecte. Pe langa incompetenta unor functionari si teama de asumare a unor decizii, lipsa de pregatire, capacitatea scazuta de a intelege problemele curente si de a identifica solutii adecvate pentru solutionarea acestora, au facut ca Romania sa aiba 5 Programe Operationale din 7 blocate si finantarea aferenta acestora suspendata pentru o lunga perioada de timp. Guvernul a reusit deblocarea a patru din 5 programe, pentru ultimul ramas, POS CCE asteptam decizia de deblocare a Comisiei Europene in toamna acestui an. In paralel, Guvernul ia masuri pentru intarirea capacitatii administrative.
      2. Am ajuns la 21% in luna iulie, aproape de 25% care reprezinta jumatatea procentajului vizat. In sistem se afla un volum de cereri de rambursare care odata procesate si trimise Comisiei Europene, vor atinge 25%. In lunile urmatoare absorbtia va creste mult mai rapid decat in prima jumatate a anului.
      In legea bugetului de stat pe 2013 se prevede ca se vor intoarce in tara 2,5 de miliarde de euro (11 miliarde de RON), iar in Programul de Guvernare este prevazuta o tinta de absorbtie intre 50 si 80% pana la finalul lui 2015.
      Obligatia mea, si ceea ce incerc sa fac cu toate masurile luate, este ca in acest an sa ne apropiem cat mai mult de 50%, toate eforturile pe care le facem sunt in acest sens.

  5. alexandra Barradell 26 iulie 2013 la 15:11 #

    1.Cand se va pune in aplicare ordonanata de urgenta cu privire la decontarea facturilor inainte ca ele sa fie platite de catre beneficiar?
    2.Cand se va usura procedura de achizitie pentru beneficiarii particulari pentru a nu mai fi obligati sa organizeze licitatii pentru lucrari sau bunuri achizitionate din bani propii care ulterior numai daca autoritatea considera ca totul este conform proiectului deconteaza banii. Deci daca nu respecti proiectul si nu te incadrezi in buget nu primesti banii cred ca e destul de clar pentur orice om matur care cheltuie banii lui personali ca va face cea mai buna alegere si nu se va opri la prima oferta ci o va laege pe cea mai buna.
    3.Cand veti da o ordonanta de urgenta cu privire la returnarea tva pentru firmele care implementeaza fonduri europene. Este nevoie de cash flow cand implementezi fonduri si faptul ca 24% din investitie nu este eligibila conteaza foarte mult si te poate aduce in situatii de incapacitate de plata si in final cu esecul absorbtiei fondurilor.

    Sfat important. 1.Nu mai sperati ca bancile vor da drumul la creditare ca nu se va intampla.
    2.Creati o platforma online unde firmele sa vina cu oferte bune si asa puteti tine un control pe achizitii asa puteti sti in permanenta care este pretul pietei.
    3.Transformati acest fond de garantare in banca astatului care sa dea cu imprumut la firmele care implementeaza fonduri.Dobanda de cel mult 5% si sa vedeti ce o sa se mai absoarba fonduri.

    Grabiti-va timpul curge si nu il veti mai recupera niciodata si nici fondurile ele se vor pierde definitiv.

    Nu mai complicati lucrurile pentru urmatorul exercitiu financiar am auzit niste chestii de m-a luat capul prin ce trebuie sa treaca viitorii beneficiari.Nu suntem lei la circ sa sarim prin cercurile voastre.
    Absolut totul este interpretabil dupa bunul plac al functionarului care iti analizeaza cererea,dosarul de achizitii samd.

    Hai pe cai ca am pierdut destul timp.

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 29 iulie 2013 la 12:52 #

      Pentru beneficiarii publici aceasta prevedere deja se aplica urmand ca pentru toti ceilalti speram ca pana la finalul lunii august sa fie elaborate normele de aplicare.
      Ordinul pentru abrogarea Ordinului 1050/2012 privind procedura de achizitie pentru beneficiarii privati este in dezbatere publica pana la data de 31 iulie 2013 pe site-ul http://www.fonduri-ue.ro iar aplicarea acesteia se va concretiza in prima parte a lunii august 2013.
      In cursul lunii august vm reglementa si acest aspect legat de returnarea TVA-ului nedeductibil.
      Legat de urmatorul cadru financiar, avem rugamintea ca toti beneficiarii sa ia ca unica sursa credibila de informatii http://www.fonduri-ue.ro si sa aduca orice fel de propunere la ceea ce noi postam pe site, sa vina cu solutii, cu idei, comentarii pentru tot ce inseamna buna desfasurare a proiectelor cu finantare europeana. Intentiile MFE sunt sa simplifice cat mai mult toate fazele – de la propunere, evaluare si selectie de proiecte, implementare, plati etc. fara a afecta principiile europene referitoare la „Sound Financial Management System”.

  6. maria 26 iulie 2013 la 15:17 #

    Buna ziua,
    Fac parte din echipa de implementare a unei societati private, care a derulat doua proiecte POSDRU si s-au finalizat deja,unul in octombrie 2012,altul in februarie 2013. Deoarece termenul limita de depunere a cererii de rambursare finale a fost 27.07.2013 ,am depus documentele fara a reusi sa platim furnizorii de servicii si salariile. Puteti sa ne dati un raspuns legat de modul in care mai putem sa ne indeplinim obligatiile financiare catre furnizori si membrii echipei de implememtare?
    Cu respect

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 29 iulie 2013 la 12:57 #

      MFE va analiza contractele de finantare in vederea extinderii termenului limita de depunere a Cererilor de rambursare finale, astfel incat toti cei aflati in situatia dv. sa poata solicita si primi rambursarea cheltuielilor efectuate, important fiind atingerea obiectivelor pentru care proiectul a fost finantat.

  7. Diogene 26 iulie 2013 la 16:10 #

    Prelungiri interminabile

    Din nou s-au prelungit termenele de depunere pe Axele 1 si 2.
    Intrebari retorice:
    1) Pentru a cata ora?
    2) E ultima data?
    3) N-a reusit sa depuna cine trebuia?
    4) S-a prins lumea ca se plagiaza proiecte si nu depune decat in ultimele zile,
    iar plagiatorii n-au ce plagia?
    5) Asa vreti sa rezolvati problema absorbtiei fondurilor?

    O institutie serioasa da un termen si-l respecta si daca ia foc lumea. Prelungirile interminabile n-as dubii serioase.

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 29 iulie 2013 la 13:00 #

      Pe componenta de educatie, extinderea a fost acordata pentru a se da posibilitatea depunerii unui numar cat mai mare de proiecte.

  8. Florin 26 iulie 2013 la 18:45 #

    Cand se estimeaza:
    1). terminarea evaluarii proiectelor si
    2). semnarea contractelor
    pentru proiectele depuse in 2011 din cadrul POSCCE,
    Axa Prioritara 1, Sprijin financiar cu valoarea cuprinsa
    intre 1.065.001 lei si 6.450.000 lei acordat pentru investitii IMM-urilor?
    Va multumesc
    Florin

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 29 iulie 2013 la 13:05 #

      La initiativa MFE au fost primite si selectate cateva sute de CV-uri de experti evaluate de echipe mixte – reprezentanti MFE, ai AM/OI pentru fiecare program in parte. Expertii isi vor incepe activitatea de evaluare a acestor proiecte in urmatoarele zile astfel incat pana la finalul lunii august 2013 cel putin proiectele de pe Axa 1 – aprox. 2000 sa fie evaluate, selectate si contractele de finantare aferente acestora sa fie semnate.

  9. Christian 26 iulie 2013 la 20:02 #

    Buna ziua,
    Am depus un proiect spre finantare in august 2011 pe POS CCE, Axa 1, Investitii mari – IMM.
    Dupa aproximativ 12 luni am trecut de faza evaluarii administrative a dosarului cererii de finantare.

    Peste mai putin de o luna se implinesc doi ani de la data depunerii dosarului cererii de finantare si totusi nici macar nu s-a demarat etapa evaluarii tehnico-financiare pentru proiectele depuse in cadrul acestui apel de proiecte. Din ce am inteles de la departamentul de comunicare daca contractele de finantare nu sunt semnate pana la 31 decembrie 2013, banii aferenti acestui apel de proiecte vor fi pierduti.

    Avand in vedere ca nu este demarata nici evaluarea tehnico-financiara a proiectelor si ca in situatia noastra se mai afla inca peste 300 de firme care au depus dosare, considerati posibila semnarea contractelor de finantare pana la sfarsitul anului?

    Este foarte greu de inteles cum in plina criza economica proiecte de investitii mari (peste 2-3 milioane euro) ale mediului privat, ce creaza locuri de munca si genereaza venituri la bugetele centrale si locale, sunt lasate sa astepte 2 ani fara a fi macar evaluate.

    Asteptam din partea dvs un raspuns ferm, ne-evaziv, legat de termenul concret la care se va efectua si finaliza evaluarea proiectelor depuse in cadrul POS CCE Axa 1 – Investitii mari – apelul august 2011, avand in vedere ca pericolul de dezangare a sumelor in acest caz este foarte mare.

    Ma folosesc de acest prilej pentru a va transmite felicitari si incurajari pentru initiativa dvs privind simplificarea procedurilor de achizitii realizate de beneficiarii privati. Speram sa vedem la final un document coerent si util pentru beneficiarii privati si credem ca va contribui la o implementare mai rapida a proiectelor de investitii private.

    Cu consideratie…

    • Abeba 29 iulie 2013 la 14:18 #

      Am si eu aceeasi intrebare catre domnul ministru. Din discutiile purtate cu OI IMM in care am cerut lamuriri cu privire la proiectul depus in urma cu 2 ani am inteles ca proiectele au fost evaluate si pentru faza tehnico-financiara de catre niste firme de consultanta angajate special pentru acest serviciu. De ce se reia procedura de evaluare cu alti experti? Temerea mea este ca ar mai putea dura inca 6luni-1 an pana cand noii evaluatori vor finaliza re-evaluarea proiectelor. Domnule ministru, va rugam, dati-ne un termen pana la care vom vedea acel raport de selectie. Multumesc.

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:11 #

      Pe POS CCE sunt aproape 5.000 de proiecte depuse in trecut si care nu au fost evaluate; unele dintre ele au fost depuse, cum spuneti dvs., in urma cu doi ani. MFE a initiat selectia de experti pentru ca acestia sa evlueze aceste proiecte, nu pentru a le reevalua. Mult mai important, obierctivul impus de mine este ca evaluarea tuturor proiectelor POS CCE sa fie finalizata la sfarsitul lunii august 2013.

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:10 #

      Asa cum am spus, la initiativa MFE au fost primite si selectate cateva sute de CV-uri de experti evaluate de echipe mixte – reprezentanti MFE, ai AM/OI pentru fiecare program in parte. Expertii isi vor incepe activitatea de evaluare a acestor proiecte in urmatoarele zile astfel incat pana la finalul lunii august 2013 cel putin proiectele de pe Axa 1 – aprox. 2.000 sa fie evaluate, selectate si contractele de finantare aferente acestora sa fie semnate.

  10. predoe ionel 27 iulie 2013 la 01:53 #

    DOMNULE MINISTRU EUGEN TEODOROVICI cererea mea cu numarul 746911 din 05 06 2013 a fost respinsa de catre DOAMNA DIRECTOR LIVIA STAN pt ca cei din primaria com ulmu jud braila mi a dat aviz negativ . sunt in conflict cu ei de ani de zile pt retrocedarea terenurilor agricole . am mai facut greseala ca am zis ca sunt de etnie roma dar eu nu sunt ca cei care au fost certati cu legea am la activ 42 ani in campul muncii . in ultimii 20 ani am platit numai din chiriiTVA aproape 100 000 euro . vazunduva la tv de mai multe ori dupa parerea mea sunteti un om adevarat care doriti sa miscati lucrurile n bine NU MAS MIRA sa faceti un lucru maret si pt mine. DORESC SA ANGAJEZ CEL PUTIN 10 TIGANI sa i integrez sa nu mai fie cersetorii europei nu mar mira sa miscati lucrurile si in aceasta directie MULTUMINDUVA ANTICIPAT predoe ionel care va respecta indiferent de decizia dumneavoastra

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:12 #

      Problema dvs. nu tine de competenta Ministerului Fondurilor Europene, dar pentru a incerca sa solutionam si aceasta speta, va rog sa transmiteti informatiile la urmatoarea adresa de mail: contact.minister@fonduri-ue.ro.

  11. Gherzan Doru 27 iulie 2013 la 07:19 #

    buna ziua domnule ministru,

    in proiectul POSDRU ID 63666,nu s-a platit T.V.A incepind cu martie 2011

    precizez ca toate cheltuielile eligibile au fost facute anterior -august 2012,toate cerererile care sint puratatoare de T.V.A -sint validate si platite,iar la OIPOSDRU SINT DEPUSE CERERILE DE RAMBURSARE T.V.A -DE CITEVA LUNI

    problema este ca SINT PLIMBAT INTRE AM POSDRU SI OI POSDRU cu urmatorul motiv,

    1.OI POSDRU NU SEMNEAZA ACTUL ADITIONAL PT PLATA T.V.A PT CA NU ARE CREDITE DE LA AM POSDRU

    2.AM POSDRU SPUNE CA NU ARE CEREA LA PLATA,cererea trebuie sa fie transmisa de OIPOSDRU

    VA MULTUMESC PENTRU SPRIJINIUL ACORDAT IN URMA AUDIENTEI (SI MULTUMESC CA M-ATI PRIMIT),

    VA ROG SA SOLUTIONATI ACESTA PROBLEMA,

    precizez ca am trimis pe fax la cab.dvs situatia mai sus prezentata cu raspunsurile de la cele doua inst.-OIPOSDRU si AM POSDRU

    Ing-fiz Gherzan Doru -asociat unic S.C.Inform-FIRMA IN INSOLVENTA din cauza proiectului

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 29 iulie 2013 la 13:08 #

      Mesajul nostru este foarte clar, in sensul ca regulile contractelor semnate, indiferent de Programul Operational vor fi respectate de Guvernul Romaniei.

  12. valexandru 27 iulie 2013 la 08:55 #

    D-le Ministru,
    1. Va rog sa ne spuneti cat ati absorbit in baza proiectelor din timpul guvernarii PDL?

    2. Cum va propuneti sa lucra pentru elaborarea adecvata a documentatiei de planning multianul 2014-2020 ?

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:13 #

      1. Din cauza deficientelor aparute in implementare au fost presuspendate 5 Programe Operationale din cele 7 prin care Romania atrage fondurile structurale si coeziune alocate de UE. Alocarea UE prin intermediul celor 5 Programe Operationale presuspendate in perioada mentionata reprezinta 98% din totalul alocarii UE pentru Romania in actuala perioada de programare. Aceasta deoarece doar doua programe, Programul Operational Dezvoltarea capacitatii Administrative si Programul Operational Asistenta tehnica, care au alocari foarte mici, nu au fost presuspendate de Comisia Europeana in trecut. In acest an, ca urmare a masurilor implementate de Guvernul Romaniei, Comisia a reluat platile pe 4 programe si in toamna acestui an speram sa fie reluate platile si pe Programul Operational Sectorial Cresterea Competitivitatii Economice.
      2. MFE a transmis documentul consultativ pentru elaborarea Acordului de Parteneriat 2014-2020 serviciilor Comisiei Europene in cadrul dialogului informal pe care autoritatile romane il au in scopul pregatirii pentru viitoarea perioada de programare. Totodata, acest document se elaboreaza in cadrul unui amplu proces de consultare cu partenerii de dialog la nivel national.

  13. Voinea Catalin 27 iulie 2013 la 12:55 #

    „Corectiile financiare aplicate procentual (intre 5% si 25%) pe programele cu fonduri europene, propuse de Bruxelles dupa controalele efectuate in 2012, vor fi suportate partial din bugetul de stat”

    Adica din banii nostri ?

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 29 iulie 2013 la 13:14 #

      In privinta corectiilor financiare exista 2 spete: prima, in cazul unor erori sistemice, adica statul se face vinovat de modul in care a fost gandit sistemul de implementare (achizitii publice, verificari de cheltuieli, conflicte de interese etc) si a doua speta se refera la situatia in care beneficiarul se face vinovatul de nerespectarea unor prevederi legale. In primul caz, statul preia asupra sa corectiile impuse de Uniunea Europeana si, da, banii vor fi suportati dim bugetul de stat pentru faptul ca Romania a pus in functii cheie persoane incapabile si cu o pregatire precara pentru pozitiile pe care le ocupau. In al doilea caz corectiile financiare sunt imputate acelor beneficiari care se fac vinovati de incalcarea prevederilor legale.

  14. costica 27 iulie 2013 la 14:36 #

    In mai 2013 ati afirmat:
    ”Este normal ca statul, atunci când a greşit prin a lăsa persoane nepregătite în poziţii cheie, să suporte acest cost.”, referitor la corectiile financiare in valoare de aproape 700 milioane Euro pe care România trebuie să suporte din cauza neregulilor constatate în urma derulării unor proiecte care au beneficiat de sprijinul financiar al UE.
    Cine este statul asta de care vorbiti Dvs ?!
    Cum se numeste si ce functie are?!
    Ce responsabilitati are in acest domeniu si ce-a gresit el?!
    Statul a gresit sau functionarii lui incompetenti si corupti ?!
    La o firma privata credeti ca se pune asa problema in caz de pierdere de 700 milioane Euro, cum ca „firma a gresit ca…..” sau zboara din firma respectivul care a gresit, dupa ce firma il trage la raspundere si-i cere sa platesca paguba?!
    Credeti ca in statele membre UE la fel „plateste statul care greseste”, asa cum afirmati Dvs?
    Sau platesc cei RESPONSABILI ?!

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 29 iulie 2013 la 13:17 #

      Aveti dreptate, statul trebuie sa invete sa se indrepte impotriva celor care se fac vinovati de producerea de prejudicii fondurilor piublice, fie ca sunt demnitari sau functionari. Numai in momentul in care fiecare va plati pentru ceea ce face gresit la locul de munca, sistemul ar putea fi unul performant.

  15. T. Bucur 27 iulie 2013 la 15:09 #

    Intentioneaza Guvernul sa solicite fonduri europene pentru realizarea acelui proiect vechi de 10 ani privind Cadastrul national? Credeti ca sunt perspective de obtinere de fonduri europene pentru realizarea Cadastrului?

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 29 iulie 2013 la 13:19 #

      In prezent discutam atat despre posibilitatea finantarii cat si despre sursa posibila de finantare a unui astfel de proiect foarte important pentru dezvoltarea Romaniei.

  16. Sile Irina 27 iulie 2013 la 15:43 #

    Domnule Ministru,
    apreciez eforturile pe care le faceti dar, mai sunt necesari si alti pasi.
    Ati facut efeorturi vizibile in vederea efecientizarii absortiei pe POSDRU, dar mai sunt unele probleme care blocheaza beneficiarii. Prin urmare, va rog sa ne dati detalii despre evolutia urmatoareleor chestiuni:
    1. Cadrul procedural pentru rambursarea TVA catre beneficiarii POSDRU privati neplatitori. Va reamintesc ca rambursarile sunt blocate din august 2012 datorita modificarii cadrului legislativ si a lipsei unui cadru procedural la nivelul POSDRU. Va rog sa precizati un termen si solutia aleasa pentru deblocarea situatiei.
    2. Mecanismul cererilor de plata la nivelul beneficiarilor POSDRU. O masura binevenita pe toate programele operationale. Va felicit! Din pacate modificarile la OUG 64/2009 nu sunt aplicabile la nivelul POSDRU intrucit nu exista o instructiune care sa permita ca macar platile catre furnizori sa fie decontate. Mai mult dat fiind specificul POSDRU ar trebui extinsa ordonanța si la nivelul proiectelor ce implica cheltuieli cu resursele umane. Va rog sa precizati pozitia dvs cu privire la aplicarea acestui mecanism la nivelul POSDRU tinind cont de faptul ca proiectele finantate prin acest program nu sunt proiecte de investitii. Este important sa accentuez ca aplicarea acestui mecanism la nivelul POSDRU ar reprezenta deblocarea totala a beneficiarilor, ar permite sa ne decontam toate datoriile catre bugetul de stat… si in fapt ar însemna un câștig pentru toata lumea, buget de stat, absorbție, beneficiarii.
    Ambele chestiuni, generează un lanț întreg de blocaje…
    Ati promovat o serie de masuri cu caracter fiscal, laudabil! din pacate Ministerul de finanțe prin agentiile sale nu găsește si formula de aplicare… de exemplu prevederile din OUG 50/2013 art V alin (20) referitor la scutirea la plata penalitatilor. Cum vedeti solutionat acest impas birocratic pentru ca masurile promovate curajos de dvs. sa-si atinga scopul.
    in concluzie, va urez succes si as vrea sa va reamintesc o vorba din popor…”boala lunga, moarte sigura” … cu cit mai repede se aplica masuri de salvare cu atat crestem sansele de absobtie…

    Irina Sile
    Manager Proiect

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:13 #

      1. Subliniez ca regulile contractelor semnate, indiferent de Programul Operational despre care vorbim, vor fi respectate de Guvernul Romaniei.
      2. In cel mai scurt timp posibil prevederile OUG 64/2009 vor fi aplicabile si pentru beneficiarii POS DRU. In ceea ce priveste normele de aplicare a OUG 50/2013, acestea au fost finalizate si urmeaza sa fie publicate in Monitorul Oficial.

  17. valentina mihai 28 iulie 2013 la 07:55 #

    Buna ziua,
    Intrebarile mele sunt legate de proiectele pe POSDRU.
    1.Proiectele care ofera cursuri gratuite nu sunt o concurenta neloiala pentru firmele din domeniu care nu au cum sa acceseze proiecte?(ma refer aici la societatile comerciale autorizate sa faca cursuri si pentru care cofinantarea de 5% inseamna pierdere fiscala, potrivit legii un SRL trebuie sa fie orientat pre profit).
    2.Nu ar fi mai bine ca banii sa fie atrasi de catre stat prin autoritatile de management care sa faca licitatii pentru cursuri la care sa participe toata lumea astfel incat sa nu se incalce principiul egalitatii de sanse?

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:14 #

      !!!! Modul de utilizare a sumelor alocate de UE prin intermediul POS DRU si necesitatile de finantare prin intermediula cestui program au fost stabilite in perioada de programare, in urma unor analize socio-economice. In cadrul POS DRU pot fi beneficiari sau parteneri pentru contractarea de finantari atat institutii publice cat si organizatii din mediul privat.

  18. dans 28 iulie 2013 la 10:41 #

    Vreau sa va aduc in atentie situatia de la Organismul Intermediar pentru Promovarea Societatii Informationale, pe care presupun totusi ca o cunoasteti.

    Pe operatiunea 3.1.1 proiecte depuse la inceputul anului 2011 (adica acum 2 ani si jumatate), n-au primit nici un raspuns inca. Daca verificam stadiul proiectelor pe siteul Ministerului Comunicatiilor foarte multe sunt la faza de verificare a criteriilor de transmitere.
    Si pe celelalte operatiuni 3.3.1 , 3.3.2 sunt probleme insa pe astea chiar daca au fost depuse proiectele pe final de 2011 si inceput de 2012 au inceput sa mai vina aprobarile.

    Daca in 2011 la depunere au vazut ca sunt foarte multe cereri si ca nu pot sa faca fata cu personalul existent de ce nu s-au luat masuri au trecut totusi 3 ani?
    Nu raspunde nimeni pentru ca datorita faptului ca nu au intreprins nimic toata lumea dar absolut toata lumea pierde?

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:15 #

      Pentru rezolvarea problemelor de acest tip, la initiativa MFE au fost primite si selectate cateva sute de CV-uri de experti evaluate de echipe mixte – reprezentanti MFE, ai AM/OI pentru fiecare program in parte, care alaturi de echipele de experti angajati si de Organismul Intermediar vor evalua in cel mai scurt timp toate proiectele depuse. Expertii isi vor incepe activitatea de evaluare a acestor proiecte in urmatoarele zile.

  19. George 28 iulie 2013 la 11:45 #

    Buna ziua,

    Una din intrebari cand statul isi va schimba atitudinea de superioaritate fata de beneficiari, respectiv cand organele de control vor asigura valoare adaugata si beneficiarului nu numai statului (prin incercarea de a obtine cat mai multe cheltuieli incadrate ca neeligibile si restituiri de sume)? De ce organele de control nu isi asuma si rolul de preventie sa asigure controlul pe toata perioada de implementare si nu sa vina numai dupa x ani de la finalizarea unui proiect? De ce organele de control nu asigura indrumare beneficiarului pentru ca acesta sa gaseasca alte solutii la problemele la care a luat decizii gresite? In piata ramane aceiasi atitudine de a-l prinde cu ceva pe beneficiarul incorect.

    In cadrul POSDRU, foarte multi beneficiari (probabil peste 90%) au cheltuit doar 70-75% din bugetele contractate pe proiecte ceea ce va conduce probabil la resurse neutilizate din programarea 2007-2013 semnificative. Daca la acestea daca se adauga sumele inca nealocate (schemele lansate in iunie si iulie nu acoperau integral alocarea initiala), sumele din contracte reziliate si sumele rezultate din corectii – probabil se va ajunge la peste 30% din alocare POSDRU pentru 2007-2013 – neutilizata. Cunoasteti care este suma ramasa nealocata si cand ar mai fi posibila o relansare de cereri de proiecte?

    Pentru viitoarea perioada de programare, se va utiliza mai mult abordarea integrata (investitia in oameni+ investitii in locuri de munca) ? Altfel, la fel ca in perioada anterioara, pe POSDRU se pregatesc bucatari si pe POS CCE se va fac investitii in energie regenerabila.

    Pentru viitoarea perioada de programare, se va trece de la orientarea proiectelor pe activitati si cheltuieli la orientarea pe rezultate (plata mai mult ca un contract de prestari servicii, pentru fiecare om angajat, format, etc.)?

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:15 #

      Actualul Guvern dovedeste prin masurile adoptate schimbarea abordarii in relatia cu beneficiarii. Ministerul Fondurilor Europene a initiat masuri care permit o buna implementare a programelor: au fost asigurate resursele necesare pentru plata facturilor aduse de beneficiari, a fost modificata legislatia pentru a veni in sprijinul beneficiarilor, statul suporta corectii aplicate de Comisie in situatiile in care statul este vinovat – achizitii publice, verificari de cheltuieli, conflicte de interese etc. Statul a inceput sa lucreze pentru beneficiari!
      In ceea ce priveste viitoarea perioada de programare, cheia pentru o utilizare eficienta a sumelor alocate de UE o reprezinta abordarea integrata a utilizarii fondurilor din toate punctele de vedere.

  20. Florin Isbasescu 28 iulie 2013 la 12:27 #

    Intrebari ptr. ministrul Teodorovici:

    1. Cand estimati ca se va debloca POSCCE si ce masuri concrete s-au luat pentru promovarea repetentului?

    2. In ultimele alocutiuni ati spus ca pana la sfarsitul lunii iulie se va ajunge la zi cu platile restante, pentru cererile de rambursare depuse inclusive pe POSCCE!
    Mai sunt doua zile si sunt inca cereri de rambursare depuse in septembrie anul trecut care nu au primit nici macar un leu!

    3.Sunt cereri de finantare depuse din luna august 2011, adica de 2 ani ,care nu au primit nici un raspuns!Cat credeti ca poate dura evaluarea unui proiect de 200 de pagini? Eu cred ca daca se vrea poate dura 2 zile nu doi ani!
    De asemenea ati spus ca pana la mijlocul lunii august vor fi evaluate si vor primi raspuns toti beneficiarii care au depus cereri de finantare in ultimii 2 ani!Mai este valabila promisiunea dumneavoastra?

    4. Va felicit pentru initiativa de abrogare a ordinului 1050 si a masurilor de simplificare a achizitiilor in vederea accesrarii fondurilor europene!

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:16 #

      1. In luna septembrie a.c. asteptam misiunea de audit a Comisiei Europene si ne asteptam dupa aceasta decizia Comisiei sa fie de reluare a platilor catre Romania si prin intermediul acestui program.
      2., 3.
      Ministerul Fondurilor Europene pune la dispozitia AM/OI POS CCE experti pentru verificarea cererilor de rambursare si pentru evaluarea proiectelor. S-a decalat putin termenul initial deoarece au fost solicitate multe clarificari pe marginea procedurii de selectia a acestor experti. Expertii selectati trebuie sa finalizeze verificarea cererilor de rambursare depuse de beneficiarii POS CCE pana la sfarsitul lunii august a.c.

  21. stefan 28 iulie 2013 la 15:39 #

    Pentru POSCCE A1, atunci cand in proiect exista constructie, se cere la contractare Autorizatia de Construire in 40 de zile lucratoare. Este cineva constient de aberatia asta??? Stie cineva cum se blocheaza proiectele in faza PUZ si DTAC de catre oricare Consiliul Judetean sau Local? Ar trebui eliberat la cerere, un document prin care sa li se impuna Consiliilor sa elibereze PUZ-uri si DTAC fara sa mai treaca prin toate comisiile atat timp cat ai avizele in regula …. O sedinta are loc o data pe luna, la fel si de consiliul local. Asta inseamna ca pentru un PUZ doar stai 2 luni minim!!! In cazul in care considera ca esti ok, desi consiliul inseamna vot, niciodata nu stii cum se trezesc dimineata domnii consilieri. Nu este nimic reglementat, totul este un stres continuu, verificarea dureaza mult, termenele nu sunt respectate, nu exista organizare, nimic nu este ok!!! Oare asa cred cei de la Ministerul Fondurilor ca functioneaza un business? A facut oare vreunul dintre ei o afacere de succes? Dragii mei conducatori, un business de succes implica organizare, disciplina si seriozitate. Din pacate, in modul acesta, nu vom absoarbe fonduri decat la intamplare… Eu unul as fi dorit sa mai depun 3-4 proiecte, pe IT, pe turism, agricultura … Ce credeti? M-am razgandit …

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 16:01 #

      Chiar in aceasta perioada lucram la o Instructiune care le va da beneficiarilor posibilitatea de face dovada ca au avut autorizatie de construire in momentul in care solicita prefinantarea sau cand depun prima cerere de rambursare.

      In primul rand, vreau sa precizez ca Ministerul Fondurilor Europene nu a impus astfel de solicitari! Una dintre activitatile Ministerului Fondurilor Europene este aceea de a simplifica mecanismul implementarii fondurilor europene. Astfel, o serie de masuri cu impact real pentru beneficiari au fost deja implementate. Referitor la perioadele luni de eliberare a unor autorizatii/avize, pot sa va spun ca Ministerul Fondurilor Europene, impreuna cu celelalte institutii implicate, va propune Guvernului Romaniei reducerea perioadei in acest sens, pentru proiectele finantate din fondurile europene.

  22. Victor Viorel 28 iulie 2013 la 16:40 #

    1) La 12 iulie gradul de contractare se situa putin sub 90%. Asta inseamna ca ar mai fi de contractat aprox 2 mld euro pana la 31 decembrie 2013 – adica in 5 luni. De fapt pentru a fi siguri ca nu pierdem foarte multi bani la finalul lui 2015, ar fi nevoie de o supracontractare de cel putin 20%, adica inca aprox 4 mld euro.

    Cat estimati ca veti reusi sa contractati pana la sfarsitul anului?

    2) PO Asistenta Tehnica, coordonat de dvs., are cel mai scazut grad de contractare – sub 70%. Pana la 31 decembrie 2013 trebuie contractate fonduri de aproape 60 milioane euro. Imposibil de realizat. Si totusi va incapatanati sa nu semnati contracte de asistenta tehnica deja adjudecate – vezi proiectul „Sprijin oferit actorilor implicati în sistemul de management si control al fondurilor structurale în ceea ce priveste analizarea procedurilor interne de lucru si creearea unor portofolii de proiecte finantabile din axele prioritare de asistenta tehnica din cadrul fiecarui Program Operational si/sau din Programul Operational Asistenta Tehnica” (http://www.e-licitatie.ro/Public/Common/Notice/CNotice/CNoticeView.aspx).

    De ce nu semnati contractul in cauza adjudecat inca din vara lui 2012 si semnat de beneficiar din toamna lui 2012?

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 16:01 #

      Abordarea noastra este sa utilziam eficient fondurile alocate de UE, nu sa facem absorbtie de dragul absorbtiei.

  23. anca 28 iulie 2013 la 22:08 #

    1. De ce nu este pus in discutie succesul inregistrat de Programul National de Dezvoltare Rurala? Va intreb asta fiindca au existat /exista niste masuri care au avut o rata de absorbtie foarte mare, de exemplu masura 112 (instalarea tinerilor fermieri).

    2. In ce conditii este posibila redistribuirea unor fonduri (din cadrul PNDR) care nu au fost accesate, catre masuri unde au fost foarte multi solicitanti (acestia culmea, eligibili)?

    3. Cu referire la masura 112, oare nu-i intereseaza chiar deloc, pe cei din conducerile Ministerului Fondurilor Europene si Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Regionale, de faptul ca sunt peste 3000 de tineri fermieri care au sperat la obtinerea fondurilor nerambursabile, insa degeaba, fiindca nu au fost „fonduri suficiente”. In acest context, putem vorbi de o rata de absorbtie nesatisfacatoare ?

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:16 #

      Ministerul Fondurilor Europene coordoneaza doar activitatea Autoritatilor de Management ale programelor prin care sunt utilizate fondurile structurale si de coeziune.

  24. N.Gudanescu 28 iulie 2013 la 22:14 #

    Buna ziua dle ministru,

    Intrebarea 1: Cand se va publica o instructiune privind recuperarea TVA in proiectele POSDRU? Mentionam ca, avem proiecte incheiate deja care nu au primit nici un leu din TVA-ul cheltuit pana in prezent. Cum se va mai reglementa situatia atata timp cat ni s-au respins actele aditionale pentru recuperarea TVA pe motiv ca nu exista norme de aplicare la ordonanta din ianuarie 2012 (TVA eligibil pe orice program operational) sau instructiuni interne.

    Intrebarea 2. Cand se va introduce si la POSDRU, CEREREA DE PLATA?

    Intrebarea 3. De ce se lucreaza cel mai dificil cu OIPOSDRU MEN? De-a lungul timpului am avut in implementare proiecte POSDRU la majoritatea OIR-urilor si la celelalte Organisme Intermediare si nu am intampinat nici un fel de problema, cu execeptia platilor care au fost intrerupte de la MF sau Guvern, in rest operational toate OI-urile functioneaza, mai putin OIPOSDRU MEN. Aici cererile de rambursare stau ani pentru a fi verificate, identitatea ofiterului de implementare este secreta, ceea ce mi se pare aberant atata timp cat OI-urile au atributii de indrumare a beneficiarilor pe parcursul derularii proiectului. In 2008 existau 3 ofiteri alocati pe fiecare proiect (financiar, monitorizare si contractare) iar beneficiarul putea sa ia legatura (fara a face din acest lucru un secret national) cu oricare si sa se consulte pentru a rezolva problemele generate de implementarea proiectului. Cred ca de aceea functionau lucrurile mai bine, pentru ca orice problema era solutionata inainte de a fi trimis un document pentru care se cer numeroase clarificari, dureaza 5 zile raspunsul beneficiarului, alte 5 zile raspunsul ofiterului si tot asa pana pentru o simpla hartie care trebuie depusa si se poate face pe loc daca cineva suna si o solicita (se economiseste timp si pentru beneficiar si pentru angajatul OI si suntem eficienti in absorbtia fondurilor ca doar acest lucru ni-l dorim), dureaza luni de zile pentru ca respectivul ofiter se mai ocupa de alte 50 de proiecte.
    Nu mi se pare corect ca sefii acestui OI sa isi planga angajatii ca au salarii mici si muncesc in concordanta cu ceea ce primesc. Daca nu sunt multumiti de volumul de lucru si de remuneratie isi pot gasi un job in domeniul privat unde pot castiga mult dar trebuie sa munceasca 16 ore/zi si nu sa inchida usile la ora 14 si sa nu mai inregistreze documente ale unor beneficiari veniti special la Bucuresti de la 400-500 de km.

    Daca aveti o solutie in legatura cu aceasta institutie va rog sa o aplicati pentru ca exista multi beneficiari disperati de acest OI.Avem dovezi ale raspunsurilor (mail) transmise prin helpdesk la 2 luni dupa trimiterea intrebarii.

    Intrebare 4: De ce au fost lansate apeluri cu ghiduri noi fara a modifica sectiunile (de exemplu indicatori – sectiune importanta in scrierea si evaluarea proiectelor) din Actionweb?

    Intrebare 5: De ce inca unele OI-uri nu au inceput evaluarea proiectelor depuse pe axele 5.1, 5.2, 6.3 POSDRU ? Nu trebuiau sa existe mii de experti externalizati care sa rezolve problemele de intarzieri ale AM POSDRU?

    Intrebare 6:Revenind la OIPOSDRU MEN – De ce este singurul OI care nu da numere de inregistrare pe scrisori de inaintare ale celor care depun anexele la proiecte noi pe call-urile deschise? In rest la toata lumea unde am depus proiecte am primit numar de inregistrare de la registratura. Au motivat ca inregistreaza in sistem direct. Verificam zilnic si statusul proiectului este ,,Trimis” nicidecum ,,Inregistrat” cum ar trebui.

    Intrebare 7:Se vor mai evalua vreo data proiectele depuse la OIPSI – Ministerul Comunicatiilor? Nu mai vorbim de evaluarea de cereri de rambursare care se face dupa un an si plata dupa alt an, pana cand se evalueaza ceva la acest OI beneficiarii au falimentat de mult (avem exemple concrete).

    Intrebare 8: De asemenea, se vor mai evalua proiecte pe axa 1 POSCCE – Intreprinderi? Am inteles ca evaluarea s-a mutat la ADR-uri, nu se intampla insa nimic.

    Intrebare 9: De ce exista personal atat de incompetent la OI ANCS? Nu se doreste oare dezvoltarea domeniul CDI in Romania? In Ghidurile lansate nu exista procedura de contestatii, daca este posibil asa ceva. Adica orice decide un cetatean angajat la aceasta autoritate este ok, fara ca beneficiarul sa aiba drept la replica sau macar dreptul de a explica/clarifica ceva pentru care este considerat respins, care de cele mai multe ori nu este corect. De ce raspunsul de la helpdesk este cititi Ghidul? si nu un raspuns documentat asa cum ar trebui.

    In speranta ca voi primi raspuns macar la o parte din intrebari si se vor lua masuri pentru indreptarea unora dintre aceste situatii, va multumesc in numele mai multor beneficiari sau viitori beneficiari de proiecte europene.

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:17 #

      1. Instructiunea urmeaza sa fie publicata pana la sfarsitul lunii august a.c.
      2. In prezent lucram la actele normative necesare pentru decontarea cererilor de plata si in cazul POS DRU
      3. In cazul in care aveti unele reclamatii va rog sa le transmiteti la adresa de mail contact.minister@fonduri-ue.ro
      4. Inainte de lansarea noilor apeluri, au fost aduse o serie de imbunatatiri acestor documente. Cu siguranta mai sunt si alte lucruri de adaptat/modificat si care vor fi avute in vedere pentru a fi realizate in cel mai scurt timp!
      5. S-a inceput evaluarea proiectelor depuse pe 5.1 si 5.2
      6. Vom verifica aceste aspecte la Organismul Intermediar POS DRU MEN pentru remediere, in cel mai scurt timp!.
      7. , 8. MFE pune la dispozitia AM/OI POS CCE experti pentru verificarea cererilor de rambursare si pentru evaluarea proiectelor.In aceste zile expertii vor incepe sa evalueze proiectele si trebuie sa finalizeze aceste evaluari pana la sfarsitul lunii august a.c.

      9. Ghidurile lansate prevad si procedura de contestatii in cazul depunerii cererilor de finantare. Beneficiarii care doresc sa conteste deciziile OI referitoare la cererile de rambursare pot utiliza prevederile Codului Civil.

  25. Cristian N. 28 iulie 2013 la 22:24 #

    Domnule Ministru,

    1. Luati in calcul posibilitatea mobilizarii expertilor externi (e.g. consultanti, cercetatori universitari), printrun proiect concret care sa contribuie la intelegerea capacitatii scazute de absorbtie a Romaniei si imbunatatirea ei pentru al doilea semestru din 2013 sau 2014-2016? Sunteti dispus sa creati un proiect de lege care sa oblige AM-urile sa ofere cercetatorilor mai multe date pentru analize (e.g. baze de date centralizate cu informatii despre proiectele finantate si beneficiari)?

    2. Credeti ca exista o politizare (selectarea beneficiarilor in functie de anumite criterii politice) in alocarea fondurilor europene, in special pe proiecte cu finantare POR?

    3. De ce in opinia dvs. nu se fac progrese pe POST si pe POSCCE? Sunt totusi programele cu cea mai slaba performanta, care trag in jos absorbtia totala a FS.

    Nu in ultimul rand, de ce credeti ca Bulgaria sta de doua ori mai bine ca Romania in ceea ce priveste absorbtia finala de FS? Ce se intampla la Sofia si nu se intampla la Bucuresti!?

    Va multumesc anticipat.

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:18 #

      1. Voi aplica toate masurile si solutiile pe care le voi avea la dispozitie in scopul atingerii unei rate de absorbtie cat mai ridicate. Daca aveti idei concrete va rog sa le transmiteti la adresa de mail contact.minister@fonduri-ue.ro.
      2. Probabil ca a existat o politizare in trecut, in perioada 2009-2011, cand au aparut in implementare deficientele care au dus la presuspendare a celor 5 Programe Operationale prin care Romania atrage 98% din fondurile alocate de UE
      3. Comisia Europeana a sistat platile pe POS Transport si POS CCE din cauza proastei implementari a programelor in perioada 2009-2011. Acum Guvernul Romaniei ia masuri pentru remedierea deficientelor.

  26. Limos 29 iulie 2013 la 07:33 #

    Buna Ziua.
    Majoritatea Fondurilor Europene sunt cheltuite fara nici un rezultat. Ridic doua aspecte:
    Cursurile de perfectionare din bani europeni. Nu sunt decat o sursa de imbogatire pentru niste smecheri. Nu stiu nici o persoana care sa fi obtinut un loc de munca in urma acestor cursuri. Doar „instructori” platiti cu sume fabuloase. Se va introduce un criteriu tip „30% din persoanele instruite au gasit un loc de munca= banii Incasati” ? Altfel, vom cheltui aiurea bani pentru pregatirea masajistilor de picioare de lemn.
    Am trecut prin comuna Contesti, catre Targoviste. Ma tin si acum cu mana de burta, ma doare de atata ras, din cauza ca am vazut pe ce s-au cheltuit banii.
    De ce nu incercati sa mutati acesti bani in alte zone: modernizarea spitalelor, tractorase pentru gospodarii sub 2 hectare, ateliere de strungarie, etc.?
    Pana cand ajutati gulgutieri si nu meseriasi?

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:19 #

      In viitoarea perioada de programare vom urmari in primul rand cheltuirea eficienta a fondurilor UE alocate Romaniei, posibil si impunand opinia dvs. cu privire la introducerea obligatiei ca un procentaj minim din persoanele pregatite sa fie angate ulterior.

  27. Serban D 29 iulie 2013 la 08:20 #

    Stimate Domnule Ministru,

    As avea 2 intrebari:
    1. Se are in vedere ca impreuna cu Ministerul de Finante sa se identifice parteneriate cu bancile prin care beneficiarii de proiecte cu finantare europeana sa poata obtine finantare pentru derularea proiectelor? Bancile ar putea sa devina acel intrument de verificare prin cooptarea acestora in evaluarea si monitorizarea proiectelor. (similitudine cu Germania)
    2. Se are in vedere ca prefinantarea sa fie transformata din Creditare asa cum este acum in Avans – pentru imbunatatirea fluxului de numerar?
    3. Cand se va reglementa situatia TVA-ului la beneficiari, respectiv cand va devenii aceasta valoare eligibila?

    Va multumesc

  28. maxim vasile 29 iulie 2013 la 11:06 #

    buna ziua dl Ministru

    Detin o societate care are ca obiect de activitate principal servicii la instalati electrice.
    am nevoie de cateva aparate un utilaj pentu a putea lucru al inaltime un calculator cu soft pt insataltii electrice etc Eu nu am nevoie de bani care sa intre in cont .Aduc factura nde la furniyori si sa fie achitata. Dl ministru incerc de 7 ani sa accesey dar toti vor bani inainte si nu+ti ofera nici o garantie de finantare. le+am spus ca+i platesc cand intra bani conform unui contract bine stabilit.Poate nu cunosc eu firma care chiar poate sa ma ajute .Valoare este de pana la 95.000 euro . ce sa fac _

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:20 #

      In nicio situatie nu exista garantii in privinta obtinerii unei finantari, ind iferent ca vorbim de contractarea unui imprumut de la o banca sau de obtinerea de fonduri UE nerambursabile. In cazul in care aveti nevoie de mai multe informatii pentru a contracta fonduri UE, va rog sa adresati intrebarile dvs. colegilor mei de la Ministerul Fondurilor Europene la urmatoarea adresa de mail: contact.minister@fonduri-ue.ro.

  29. Sebastian DAN 29 iulie 2013 la 11:35 #

    Stimate Domnule Ministru,

    1. La sfarsitul anului 2012 s-a aprobat de catre Comisia Europeana extinderea regulii n+2 la n+3, ceea ce inseamna ca banii alocati Romaniei vor putea fi cheltuiti pana la sfarsitul anului 2016 in loc de 2015.
    Aceasta regula se aplica si pentru semnarea contractelor de finantare? Mai precis se va extinde termenul limita de contractare pana la 31.12.2014 in loc de 31.12.2013 cat e in prezent?

    2. Cand estimati ca vor fi lansate primele sesiuni de proiecte aferente perioadei de programare 2014-2020?

    Cu stima

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:20 #

      1. La nivel european se discuta inca aplciarea regulii „N+3” in cazul Romaniei si Slovaciei. Daca aceasta regula se va aplica, termenul limită pentru cheltuirea alocărilor rămâne 31 decembrie 2015.
      Contractele pot fi semnate oricand, insa ultimele cheltuieli eligibile sunt cele declarate pana la 31 decembrie 2015.
      1. Cat mai repede cu putinta, in primele luni ale anului 2014

  30. corina 29 iulie 2013 la 11:54 #

    POSM 2007-2013: Domnule Ministru,
    Cu referire la „INSTRUCŢIUNEA privind modificarea condiţiilor de plată stabilite în cadrul documentaţiilor de atribuire, ulterior atribuirii contractelor, pentru contractele de lucrări implementate în cadrul proiectelor finanţate din POS Mediu, Axa prioritară 1 – „Extinderea şi modernizarea sistemelor de apă şi apă uzată“, care prevede modificarea criteriilor de decontare a lucrarilor de la plati pe obiecte finalizate la stadii fizice, dupa atribuirea contractelor: aceasta instructiune, rezultand intr-un eventual act aditional la contract, nu contravine cumva regulilor de concurenta loiala (Ord 34/2006), iar Curtea de Conturi sa aplice corectie financiara Autoritatii Contractante?!

    Multumesc!

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:22 #

      Instructiunea nu are un caracter general care sa permita modificarea tuturor conditiilor de plata, ci se refera la o prevedere in sensul neconditionarii emiterii Certificatelor Intermediare de Plata, in cazul lucrarilor executate pentru retelele de apa şi canalizare, de refacere a suprafetei carosabile pentru tronsoanele respective de retea de apa şi canalizare, astfel incât fiecare tip de lucrare sa poata fi platita in etape, fara insa a genera costuri suplimentare fata de preturile ofertate initial pentru aceste tipuri de lucrari. Certificatele intermediare de plata trebuie sa fie insotite de o garantie bancara din partea contractantului pentru intreaga suma solicitata la plata, valabila pana la finalizarea lucrarilor aferente refacere carosabil.
      Instructiunea a fost emisa pe baza prevederilor legislaíei si dupa consultatrea reprezntantilor Comisiei Europene.

  31. christian 29 iulie 2013 la 12:02 #

    Buna ziua

    Domnule ministru,

    Avand in vedere ca prin corectii financiare, economii realizate in urma licitatiilor si implementarii proiectelor, au fost disponibilizate sume semnificative, considerati ca este posibil ca, venind in sprijinul mediului de afaceri, sa fie redeschise axe precum 4.1 SAU 5.2 din POR.

    Desi initial a existat o supra solicitare prin depunerea unui numar mare de proiecte pe aceste axe, in prezent, prin economiile realizate in urma licitatiilor, prin rezilierea unor contracte ce nu au fost respectate si prin abandonarea anumitor proiecte de catre beneficiari, a devenit evident ca in fiecare regiune vor ramane mai multe milioane de euro necheltuite pe domeniile 4.1 si 5.2. In acest context, asa cum au solicitat si mai multe camere de comert, va rugam sa analizati si posibilitatea redeschiderii acestor axe pentru ca banii aferenti sa nu fie pierduti.

    Cu multumiri…

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:23 #

      Intentiile noastre sunt sa utilizam toate economiile realizate pentru a putea folosi integral alocarea UE.

  32. Master 29 iulie 2013 la 12:03 #

    Important ca MFE sa comunice presei din 2013 un aspect important! Procedurile simplificate privind achizitiile publice la beneficiarii publici NU se aplica pe fondurile europene gestionate de APDRP si MADR prin programul FEADR ! Desi sunt tot fonduri europene, cele destinate agriculturii sunt gestionate de APDRP dupa vechiul sistem – cu anunt in ziare sau pe site-uri, cu minim 3 oferte la licitatii, cu praguri diferite la achizitii in functie de anul in care a fost selectat proiectul, etc… Este foarte important de comunicat oamenilor si presei acest lucru intrucat in Romania inca NU exista un sistem armonizat de achizitii publice pentru fondurile europene. Sunt beneficiari privati care aplica pe POS-uri si vor avea o procedura simplificata de achizitii publice din care vor beneficia doar acestia si beneficiari privati care investesc in agricultura si vor folosi tot vechiul sistem de achizitii publice gestionat de APDRP. Vrem armonizare in legislatie daca se doreste o rata de absorbtie ridicata a fondurilor europene! APDRP nu doreste schimbarea procedurilor de achizitii publice pentru fondurile europene destinate agriculturii intrucat acestia au un sistem propriu si tot ei se lauda cu o rata de absorbtie de aproape 50% din fondurile alocate prin PNDR 2007-2013!

  33. Estera 29 iulie 2013 la 12:08 #

    Cat si cum mai putem atrage din finantarile UE in 6 luni, versus ultimii 6 ani?
    Rata actuala de absorbtie – aproape 21%, din totalul fondurilor alocate de UE in perioada 2007-2013. Tinta ministrului Eugen Teodorovici: 50%, pana la finalul anului 2013.

    1. Domnule ministru, am tot respectul pentru functia pe care o detineti, dar…, exista un „dar” mare… si mult praf in ochii… Tinta de 50% va fi atinsa cu siguranta, pentru ca majoritatea proiectelor sunt pe final de implementare, cresterea % de absorbtie va fi naturala, fie ca vreti fie ca nu…

    2. Sunt probleme multe in sistemul administrativ, in care se tot angajeaza din 1990 incoace…, in care evaluarile nu se fac pe criterii reale de performanta si competenta profesionala(verificati va rog, orice functionar de executie, daca in baza verificarilor efectuate…, poate sa ia o hotarare ce sa scrie in raport de unul singur, fara sa ia acordul in prealabil de la seful ierarhic…), este un sistem bolnav/corupt si asta se vede…
    Aveti sansa sa faceti ceva pentru tara asta, gestionati/coordonati corect si eficient resursa umana din aparatul central, nu-i mai tineti in birouri, la cetatean cu ei, acolo unde se ia decizia, sa supervizeze OI-urile acasa la ei nu din birourile din Bucuresti. Tineti la nivel central doar gestionarea programelor, indrumarea metodologica/procedurala, platile finale si neregulile, restul pe teren cu ei.
    Sistemul de stat va fi eficient, daca va avea mai putini functionari la Buc.(simplu, mai putini functionari mai putine semnaturi de obtinut = contractare-implementare mai rapida) si cand se va respecta cu adevarat principiul subsidiaritatii.

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 16:02 #

      1. Daca dumneavoastra considerati ca tinta de 50% poate fi atinsa atat de usor, va inselati amarnic. 2. Pana in prezent au fost implementate deja masuri pentru eficientizarea sistemului si mai avem si altele, care vor urmari si performanta angajatilor. Este foarte adevarat, omul sfinteste locul.

  34. Cosmin Dumitran 29 iulie 2013 la 12:36 #

    Domnule Ministru, in primul rand dati-mi voie sa salut abordarea dvs online care o consider deschisa si novatoare! Intrebari:
    1. Doriti sa atingeti 50% rata de absorbtie Fonduri Europene pana la sfarsitul anului 2013 plecand de la 21%. Intentia este de admirat! Cum v-ati propus sa faceti asta?
    2. Ce veti face daca nu veti atinge 50%?
    3. Desi de-a lungul timpului s-au creat tot felul instrumente ajutatoare pentru beneficiarul final, din pacate birocratia romaneasca cat si poate lipsa de experienta, il fac pe utilizatorul final sa renunte sau sa nu aiba incredere. Personal cred ca ar fi util ca orice ghid de aplicare sa contina obligatoriu o schema logica simplificata (pe maxim 2 pagini A4) cu pasii de urmat pe fiecare proiect, ca sa fie clar si pe intelesul tuturor, atat solicitantilor cat si celor care ii indruma pe acestia. Credeti ca este utila aceasta abordare?

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:24 #

      1. Rata de absorbtie curenta este acum de trei ori mai mare decat la inceputul lunii mai 2012, ceea ce demonstreaza ca Guvernul Romaniei are capacitatea de a atrage fondurile europene. Masurile implementate, care au asigurat reluarea platilor de catre Comisie pe 4 din cele cinci programe blocate in trecut, arata ca tinta de 50% paote fi atinsa.
      2. Misiunea mea este sa ma asigur ca tinta va fi atinsa si acesta este singurul scenariu pe care-l iau in calcul.
      3. Vom tine cont si de sugestia dvs.

  35. silviu 29 iulie 2013 la 13:02 #

    Clusrele reprezinta un model de finantare/dezvoltare verificat .Nu intru in detalii .
    Ghidul solicitantul publicat de catre AM POSCCE este facut de/pentru birocrati ce nu au legatura cu reteua care creaza valoare.Cititi de curiozitate ce conditii trebuie sa indeplineasca EMC-ul.
    Ar putea fi foarte eficent ca initiatorul clusterului(sau at membru agreat) sa indeplinesca rolul de EMC.Acuma , o buna parte din ghidul solicitantului se refera la o birocratie absolut hazlie.

  36. Estera 29 iulie 2013 la 13:27 #

    3. Supervizati-va atent OI-urile si ADR-urile, ele fac legea in tara, beneficiarul este umilit pana ai ajung hartiile la Bucuresti. Acestea nu mai fac de mult indrumare/informare/transfer de informatii, sunt deja organe de control. Pentru a verifica asta, puteti lua legatura direct cu beneficiarii de fonduri europene.
    4. Fixati criterii reale de performanta cu termene clare de realizare pentru functionarii publici.
    5. Un amanunt mic, este frustrant ca un functionar public in orele de program sa fie on line si cu postari pe site-urile de socializare.
    Am scris cu speranta ca, poate o sa tineti cont in urmatorul exercitiu financiar.

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:24 #

      Cu siguranta, vom tine cont de cele semnalate de dvs.

  37. Sceptic 29 iulie 2013 la 13:30 #

    Suntem in faza de verificare a unui proiect POSDRU finalizat. Exista cheltuieli declarate eligibile la cererile de rambursare anterioare, care acum, dupa finalizarea proiectului se declara neeligibile. Concret, este vorba de plati salariale, servicii de catering pentru campanii de informare, servicii de publicitate. Propunem masuri drastice de sanctionare a personalului care da BUN DE PLATA la un anumit moment, pentru ca apoi sa se imputa sute de milioane beneficiarului,be baza acelorasi acte depuse anterior. Pana cand nu va veti asuma raspunderea gestionarii unor proiecte finantate, cu consilierea beneficiarilor pentru a nu pierde bani castigati de la UE, nu are rost sa va chinuiti sa atrageti fonduri in continuare. Suntem total nemultumiti de personalul POSDRU si de conducerea acestuia.

  38. andreea 29 iulie 2013 la 13:52 #

    cum rezolvam problema salarizarii functionarilor ce gestioneaza fonduri europene? acestia au o mare responsabilitate iar remuneratia este foarte mica. lucrez in cadrul unei autoritati publice locale, exact la serviciul de implementare proeicte si vreau sa va spun ca am implementat 10 proiecte in cadrul POR fara firma de consultanta.

  39. andreea 29 iulie 2013 la 13:52 #

    turismul si aeroportul se vor finanta in perioada urmatoare de programare avand in vedere ca acestea nu se regasesc in cadrul strategic de referinta, versiunea draft?

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:25 #

      Regulamentele UE referitoare la fondurile de tip structural aferente perioadei de programare 2014 – 2020 sunt in proces de negociere, aflându-se in trialog intre Comisia Europeana, Consiliul Uniunii Europene si Parlamentul European.
      In cadrul negocierilor s-a dezbatut, printre altele, Regulamentul referitor la Fondul European pentru Dezvoltare Regionala. Acest proiect de regulament propune ca in cadrul Obiectivului Tematic “Promovarea sistemelor de transport durabile si eliminarea blocajelor din cadrul infrastructurilor retelelor majore” sa poata fi finantata infrastructura aeroportuara regionala aflata pe reteaua TEN-T, ce conduce in mod sustenabil la cresterea mobilitatii regionale si locale. România este unul dintre statele care a a sustinut acest amendament. Daca amendamentul va fi adoptat, investitiile in infrastructura aeroportuara vor putea fi finantare din fonduri europene numai prin prisma protectiei mediului.
      Obiectivul Tematic 3 “Cresterea competitivitatii IMM-urilor, sectorului agricol si sectorului de pescuit si acvacultura” este dedicat dezvoltarii mediului antreprenorial, inclusiv IMM-urilor din turism. In acelasi timp, turismul poate fi sustinut si prin promovarea patrimoniului natural si cultural, din perspectiva dezvoltarii regionale.

  40. andreea 29 iulie 2013 la 13:54 #

    drumurile judetene vor fi finantate doar daca intersecteaza cu TEN-T? Sunt judete care au o mare nevoie de investitii in infrastructura de drumuri, insa nu au nici o legatura cu TEN-T, si e pacat ca astfel de judete sa nu beneficieze de nici o finantare.

    • Eugen Teodorovici
      Eugen Teodorovici 2 august 2013 la 09:25 #

      Vor fi finantate din FSI drumurile judetene care vor asigura legatura cu reteaua TEN-T, in scopul cresterii conectivitatii regionale si locale.

  41. Sebastian 29 iulie 2013 la 14:36 #

    Ce se intampla cu intrebarile care nu au primit raspuns?

    • Ioana Morovan
      Ioana Morovan 29 iulie 2013 la 14:41 #

      Am postat precizari legate de intrebari si raspunsuri in textul articolului, multumim.

  42. andreea 30 iulie 2013 la 12:51 #

    mai raspunde cineva la intrebarile care nu au primit raspuns in cursul zilei de 29 iulie?

  43. cinic-si-rau 2 august 2013 la 13:56 #

    Daca de la 01.Ian 2012 si pana azi s-au depus proiecte cu un TOTAL de 7 mld euro (mai sus raspuns al dlui Ministru), chiar daca se incheie TOATE proiectele pana la 31 dec.2013 tot nu se ajunge la 50% din 30% mld. alocate de UE. Asa ca un grad de ansorbtie de 50% e o alta MINCIUNA uselista

  44. George Paun 25 august 2013 la 17:10 #

    Dl ministru, cum aprecitai faptul ca la Ministerul muncii exista un AMPOSDRU, iar la Agentia de somaj exista un OIPOSDRU, din perspectiva semnarii contractelor de finantare? Nu este oare conflict de interese (sau poate ca sint doar interese???) faptul ca presedintele agentiei semneaza contractul din partea institutiei, iar directorul OIPOSDRU, adus de presedinta semneaza din partea AM conform ordinului de delagare? Adica directorul din subordinea conducatorului semneaza contract cu insusi conducatorul? Cum credeti ca totul poate fi bine? Asta conduce asa cum s-a intimplat si cu fostul presedinte care a incheiat contracte cu cine trebuia, asa cum se spune si mai sus, ca sa aibe beneficii. Conflictul de interese duce la frauda si la trafic de influenta. Dar veti face oare ceva sau taceti asa cum se tace de obicei? Si caravana trece…..sau ursul…..sau marmota…..

Trackbacks/Pingbacks

  1. INTALNIRE ONLINE Cat si cum mai putem atrage din finantarile UE in 6 luni, versus ultimii 6 ani? Eugen Teodorovici, Ministrul Fondurilor Europene, discuta online luni, 29 iulie, ora 13.00 | Ziare net - Stiri din presa - 28 iulie 2013

    […] Transmiteti intrebari aici […]

  2. Cat si cum mai putem atrage din finantarile UE in 6 luni, versus ultimii 6 ani? Eugen Teodorovici, Ministrul Fondurilor Europene, discuta online luni, 29 iulie, ora 13.00 | Radio GRADO - 29 iulie 2013

    […] Transmiteti intrebari la rubrica de comentarii […]

  3. VIDEO Eugen Teodorovici, Ministrul Fondurilor Europene: 600 milioane lei, corectii financiare pe programele cu fonduri UE suportate din bugetul de stat in acest an | Întâlnirile Euractiv - 30 iulie 2013

    […] Eugen Teodorovici a participat la o intalnire online cu cititorii EurActiv.ro/HotNews.ro in care a vorbit despre situatia actuala a proiectelor si absorbtia fondurilor europene. Vezi intrebarile si raspunsurile aici […]

  4. Eugen Teodorovici, Ministrul Fondurilor Europene, a transmis o noua serie de raspunsuri la intrebarile cititorilor EurActiv/HotNews - Gogoloi - 2 august 2013

    […] Citeste toate raspunsurile transmise de Ministrul Fondurilor Europene, pentru cititorii care au part… […]

  5. Scrisorile de confort bancar nu mai sunt obligatorii pentru cei care solicita fonduri UE prin Programul Cresterea Comptitivitatii Economice | Întâlnirile Euractiv - 12 august 2013

    […] Potentialii beneficiari de fonduri europene contractate prin intermediul Programului Operational Sectorial Cresterea Competitivitatii Economice (POS CCE) nu mai trebuie sa depuna scrisori de confort in momentul solicitarii finantarii, anunta Ministerul Fondurilor Europene, printr-un comunicat de presa. Aceasta masura va fi aplicata si in urmatorul cadru financiar 2014-2020, asa cum a declarat Ministrul Eugen Teodorovici pentru uelive.ro, in cadrul unei intalniri online cu … […]

  6. snacknews » Scrisorile de confort bancar nu mai sunt obligatorii pentru cei care solicita fonduri UE prin Programul Cresterea Competitivitatii Economice - 12 august 2013

    […] comunicat de presa. Aceasta masura va fi aplicata si in urmatorul cadru financiar 2014-2020, asa cum a declarat Ministrul Eugen Teodorovici pentru uelive.ro, in cadrul unei intalniri online cu … Source: […]

  7. Scrisorile de confort bancar nu mai sunt obligatorii pentru cei care solicita fonduri UE prin Programul Cresterea Competitivitatii Economice - Gogoloi - 12 august 2013

    […] asa cum a declarat Ministrul Eugen Teodorovici pentru uelive.ro, in cadrul unei intalniri online cu … […]

  8. FeedNation.net | INTALNIRE ONLINE Cat si cum mai putem atrage din finantarile UE in 6 luni, versus ultimii 6 ani? Eugen Teodorovici, Ministrul Fondurilor Europene,… - 13 august 2013

    […] dublu, in cateva luni, fata de ultimii 6 ani si despre situatia actuala a proiectelor si platilor.Transmiteti intrebari aiciNota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu […]

Lasă un răspuns